یک هیئت گروه طالبان به کابل سفر می‌کند

انتظار می رود که یک هیئت طالبان امروز جمعه عازم کابل شود.

نگاه نو_ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به خبرگزاری گفت این هیئت با مقام‌های حکومت افغانستان در بارۀ رهایی زندانیان بحث می کند.

در همین حال وزارت دولت در امور صلح افغانستان از ایجاد هیئت مذاکره کنندۀ حکومت ، دیشب خبر داد.

این هیئت ۲۱ عضو دارد و از سوی محمد معصوم ستانکزی رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان رهبری می شود.

سهیل شاهین، به روز پنجشنبه (۷ حمل/فروردین) گفت که هیئت شان با حکومت افغانستان صرف در بارۀ رهایی زندانیان بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.


سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه مرکز قطر
او افزود: “اکنون مقام رهبری امارت اسلامی افغانستان یک هیئت ۱۵ نفری را تعیین کرده و فردا جمعه به کمک کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ عازم کابل خواهد شد. وظیفۀ این هیئت تخنیکی است و صرف در مورد رهایی زندانیان فرستاده شده و این مذاکراتِ بین‌المللی افغانی نیست.”

از سوی دیگر حکومت افغانستان سرانجام دیشب از تعیین هیئت ۲۱ نفری برای مذاکره با طالبان خبر داد.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان در اعلامیۀ گفته است که محمد معصوم ستانکزی رئیس پیشین امنیت ملی این کشور در رأس هیئت قرار دارد.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت که مذاکرات بین‌الافغانی پس از رهایی ۵ هزار زندانی طالبان آغاز خواهد شد.

قرار بود این مذاکرات به اساس موافقت‌نامۀ ایالات متحده و طالبان، در ۱۰ مارچ آغاز شود اما به دلیل رها نشدن زندانیان طالبان و تأخیر در ایجاد هیئت مذاکره کنندۀ حکومت، در آن تاریخ صورت نگرفت.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که صد تن از زندانیان طالبان تا روز سه شنبه ۳۱ ماه مارچ به گونۀ مشروط رها خواهند شد.

تیم‌های تخنیکی حکومت افغانستان و طالبان به روز چهارشنبه در دومین کنفرانس ویدیویی‌شان در این باره به توافق رسیدند.


جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی در پیام ویدیویی که دیروز از سوی این دفتر نشر شد گفت، طالبان پذیرفته اند که با حکومت در روز‌های نزدیک در داخل افغانستان به طور مستقیم گفت‌وگو کنند.

” طالبان در کنفرانس ویدیویی دیروز چهارشنبه پذیرفتند که در روز‌های نزدیک با دولت جمهوری اسلامی افغانستان در داخل این کشور به طور مستقیم گفت‌وگو کنند. به اساس فرمان رئیس جمهور و با در نظرداشت عمر زندانیان، وضعیت صحی و آسیب پذیری آن‌ها در برابر ویروس کرونا، پس از تضمین طالبان و خود زندانیان که دوباره به جنگ نمی‌پردازند، صد تن از زندانیان بنابر بشر دوستی تا سی و یکم مارچ از بند رها می‌شوند.”

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان هم تأیید کرده که در گام نخست ۱۰۰ زندانی این گروه از قید حکومت افغانستان رها خواهند شد.

زلمی خلیل­زاد نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان چهارشنبه شب در یک تویت گفت که حکومت افغانستان و طالبان توافق کرده اند که رهایی زندانیان از سوی دو طرف در ۳۱ ماه مارچ آغاز شود.

آقای خلیل­زاد این توافق را پیشرفت مثبت توصیف کرده است.