یک شهردار زن بعد از هشت ماه کارش را آغاز کرد

خام غفاری روز گذشته رسما کارش را آغاز کرد.

نگاه نو_ ظریفه غفاری که هشت ماه پیش به عنوان شهردار میدان‌شهر، مرکز ولایت میدان‌وردک در غرب کابل انتخاب شده بود، رسما کارش را به عنوان شهردار میدان وردک آغاز کرد.

خانم غفاری به بی‌بی‌سی گفت یکی از موانع عمده که در مدت هشت ماه گذشته نتوانسته کارش را آغاز کند، “نگاه مردسالارانه” در جامعه بود.

او ۲۴ قوس/آذر نیز قرار بود که رسما به عنوان شهردار معرفی شود، اما افراد مسلح مانع ورود او به ساختمان شهرداری میدان‌شهر شدند.

به گفته خانم غفاری، خیلی‌ها فکر می‌کردند که یک شهردار زن قادر نیست که یک شهر را اداره کند. او افزود: “به باور آنها، زنان باید در آشپزخانه‌ها باشند تا در پشت میز تصمیم گیری‌ها.”

این شهردار زن با بیان اینکه هشت ماه شبانه روز برای رسیدن به این مقام و دفاع از حقش تلاش کرده است، افزود: در این مدت با بزرگان و افراد با نفوذ محلی نیز گفتگو کرده تا نظر آنان را برای آغاز کارش جلب کند.

خانم غفاری حدود هشت ماه قبل به این سمت منصوب شده بود
نخستین شهردار زن در افغانستان منصوب شد
سودای دولت قوی اشرف غنی و کابوس اقتدار شکننده
این شهردار جوان قبلا گفته بود که سه نامه رسمی از کابل برای معرفی‌اش به ولایت میدان وردک برده است و به تمام نهادهای دولتی سرزده تا برای آغاز کارش به او کمک کنند.

رئیس جمهوری افغانستان در انتخاب شهرداران افغانستان نقش مستقیم دارد. حتی بارها خود اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، برای انتخاب شهرداران این کشور از آنان مصاحبه گرفته است.

در سال ۱۳۸۷ عذرا جعفری، نخستین زنی بود که از سوی اداره ارگان‌های محلی افغانستان به عنوان شهردار نیلی، مرکز ولایت دایکندی، در مرکز افغانستان منصوب شد.

بنا به قانون اساسی افغانستان شهرداران باید به صورت انتخابی و با آرای مردم برگزیده شوند، اما تا اکنون انتخابات شهرداری‌ها برگزار نشده است.