یارگیری طالبان برای غارت معادن لاجورد بدخشان

بر اساس معلوماتی که از ولسوالی کران‌و‌منجان رسیده، طالبان 2 هزار نفر را برای استخراج معدن لاجورد این ولسوالی استخدام کرده‌اند.

نگاه نو_ یک نماینده مردم بدخشان در ولسی جرگه می‌گوید که طالبان پس از تصرف معدن لاجورد ولسوالی کران‌و‌منجان بدخشان، دو هزار نفر را برای استخراج این معدن استخدام کرده است.

معدن لاجورد کران‌و‌منجان بدخشان حدود ۱۲ روز پیش به دست طالبان سقوط کرد و افراد طالبان چند روز پس از آن کنترول مرکز این ولسوالی را نیز به دست گرفتند.

با این وجود، حجت الله خردمند نماینده مردم بدخشان روز گذشته در نشست عمومی ولسی جرگه گفت: بر اساس معلوماتی که تازه از ولسوالی کران‌و‌منجان به او رسیده، طالبان مسلح ۲ هزار نفر را برای استخراج معدن لاجورد این ولسوالی استخدام کرده‌اند.

آقای خردمند خاطر نشان کرد که طالبان مسلح از استخراج این معدن پول هنگفتی را برای تمویل جنگ این گروه به دست می‌آورند.

او با انتقاد از نهادهای امنیتی گفت که هرچند این نهادها وعده بازپس گیری ولسوالی کران‌ومنجان خاصتاً معدن لاجورد این ولسوالی را به مردم بدخشان داده بودند؛ اما با گذشت ۱۲ روز هیچ اقدامی نکرده‌اند.

همچنین، برخی نماینده گان دیگر نیز از کنترول طالبان بر شاهراه‌ها و منابع درآمدزای دولت در ولایت‌های بلخ، جوزجان، دایکندی و سایر ولایات کشور ابراز نگرانی کردند.