گزارش|درآمدهای ریالی با هزینه‌های دلاری/دالر؛ بی‌توجهی دولت کابل به مشکلات مهاجرین افغانستانی

همزمان با بحران کرونا و کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، دولت افغانستان با دریافت هزینه‌های دلاری از مهاجرین افغانستانی بر مشکلات آن‌ها افزوده است.

این روزها، «کرونا» همچنان می‌تازد و بر رنج مهاجرین افغانستانی نیز افزوده است؛ کسانی که بیش از 4 دهه طعم تلخ آوارگی، جنگ و درد را چشیده‌اند، در این روزها سفره کوچک‌شان کوچکتر شده است.

مهاجرین در این روزهای سخت از بسیاری مساعدت‌ها محرومند اما با افتخار و البته با مشقت، بار سنگین معیشت را نیز به دوش می‌کشند.

این در حالی است که برنامه مدونی برای حمایت از این قشر آسیب پذیر در بحران کرونا مشاهده نمی‌شود و دولت افغانستان نیز با فرافکنی بر مشکلات مهاجرین در ایران افزوده است.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بارها تحت تاثیر فشار برخی رسانه‌ها درباره سرنوشت مهاجرین آسیب دیده به شعارهایی اکتفا کرده و با فرافکنی به مسئولیت خود در برابر وضعیت مهاجرین عمل نکرده است.

دولت افغانستان همواره در برابر چالش‌های رنگارنگ مهاجرین کم کاری کرده است و حتی در مقابل خدمات ناقصی که نمایندگی‌های سیاسی این کشور ارائه می‌کنند نیز از مهاجرین هزینه‌های دلاری دریافت می‌کند.

مهاجرین افغانستانی این روزها در پی افزایش قیمت دلار در ایران باید هزینه‌های دلاری گزافی را به نمایندگی‌های دولت افغانستان برای صدور پاسپورت، تذکره و سایر موارد بپردازند که باتوجه به نبود اشتغال مناسب و درآمد بسیار کم، توانایی پرداخت آن را ندارند.

متأسفانه دولت و وزارت امورخارجه افغانستان به این مشکلات و ده‌ها مشکل و نیازمندی دیگر جامعه سه میلیونی مهاجر در ایران بی‌توجه هستند و این مشکلات با موضع‌گیری‌ها و پیگیری‌های احساساتی و مقطعی دولت حل شدنی نیست؛ بلکه نیاز به رویکرد همه‌جانبه و پایدار دارد.

کاربران افغانستانی در فضای مجازی، این روزها پویش‌هایی را راه انداخته‌اند که گوش شنوایی در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در ایران ندارد و یا نسبت به آن بی تفاوت هستند.

دولت افغانستان باید بداند که بی‌تفاوتی نسبت به چنین مشکلات مهمی علاوه بر پیامدهای ناگوار برای مهاجرین، برای دو کشور نیز تبعاتی را در پی خواهد داشت.