گذر گاه مرزی افغانستان و پاکستان عصری ساخته میشود

چین در گذرگاه های مرزی میان افغانستان و پاکستان مراکز عصری پذیرایی، دستگاه‌های آب آشامیدنی و سردخانه های عصری نصب می‌کند.

نگاه نو_ مقام‌های چینی گفته اند که هدف این پروژه ارایۀ بهتر خدمات به کاروان‌های تجارتی و ده‌ها هزار مسافری است که همه روزه از این گذرگاه‌ها می‌گذرند.

بیجینگ که روابط خوب با افغانستان و پاکستان دارد، در این اواخر برای بهبود روابط پر تنش میان کابل و اسلام آباد به ویژه در زمینۀ مذاکرات صلح با گروه طالبان، ابتکارات دپلوماتیک و اقتصادی را روی دست گرفته است.

ژاو لیجیان، معاون سفارت چین در اسلام آباد به صدای امریکا گفته است که برنامۀ توسعه مرزی، ثمرۀ مذاکرات اخیر میان وزیران خارجۀ چین، افغانستان و پاکستان است که چندی پیش در کابل برگزار شده بود. او گفت که هدف این اقدام بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان است.

معاون سفارت چین در پاکستان گفت که سردخانه های عصری در گذرگاه های مرزی تورخم و چمن ساخته شده و دستگاه‌های آب آشامیدنی در بندر غلام خان در وزیرستان شمالی نصب می‌شود. گفته شده است که این تاسیسات در قلمرو پاکستان ساخته خواهد شد.

با آنکه میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان به دلیل کشیدگی های سیاسی چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است، هنوز هم پاکستان مشتری عمدۀ میوه و سبزیجات افغانستان بوده و بر اساس تخمین‌ها حدود ۹۰ درصد صادرات سبزی و میوۀ افغانستان به پاکستان سرازیر می‌شود.

افزون بر این، همه روزه حدود ۶۰ هزار نفر در گذرگاه های مرزی میان افغانستان و پاکستان رفت و آمد دارند.

ژاو لیجان گفته است که چین در نظر دارد تا دهلیز اقتصادی چین-پاکستان را که بخشی از ابتکار “یک کمربند یک راه” است، به سمت افغانستان گسترش داده و از آن طریق راه‌های مواصلاتی را به بازارهای آسیای مرکزی وصل کند.

آقای لیجان گفت “افغانستان در ۴۰ سال گذشته از هرج و مرج، جنگ داخلی و تجاوز خارجی متاثر بوده است. ما با مردم افغانستان همدردی بسیار زیاد داریم و دست کمک به سوی آنان دراز می‌کنیم”.