کمیسیون حقوق بشر: حملۀ هوایی در ولایت بادغیس، جان ۵ غیرنظامی را گرفته است

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید، یافته‌هایش نشان می‌دهد که اخیراً در حملۀ هوایی در ولایت بادغیس، ۵ غیرنظامی کشته شده اند.

نگاه نو_ پیش از این والی بادغیس گفته بود که در انفجار ماین در خانۀ یک فرمانده طالبان در ولسوالی مُقر این ولایت، شش عضو خانوادۀ وی کشته شده اند.

بر بنیاد گزارش تازۀ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، بیش از ده هزار غیرنظامی در سال گذشته میلادی در این کشور کشته و زخمی شده اند.

یک مقام کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که یافته هایشان نشان می‌دهد که حملۀ هوایی در ولسوالی مُقر ولایت بادغیس از غیرنظامیان قربانی گرفته است.

شکر‌الله مشکور، سخنگوی این کمیسیون دیشب به رادیو آزادی گفت: “مسئولان ریاست صحت عامۀ بادغیس نیز وارد شدن تلفات به غیرنظامیان را در این ولایت تایید کرده اند.”

آقای مشکور افزود: “متأسفانه در ولسوالی مُقر ولایت بادغیس ۵ تن شامل ۱ زن و ۴ کودک در حملۀ هوایی جان‌های خود را از دست داده اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همیش از طرفین درگیر جنگ می‌خواهد که افراد ملکی را هدف قرار ندهند و در حمله‌های هوایی از دقت بیشتر کار گرفته شود تا به افراد ملکی آسیب نرسد.”

مقام‌های محلی ولایت بادغیس هنوز در بارۀ این یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر چیزی نگفته اند.

اما پیش از این عبدالغفور ملکزی والی بادغیس روز شنبه این هفته به رادیو آزادی گفته بود که در انفجار ماین در خانۀ یک فرمانده طالبان در ولسوالی مُقر این ولایت، شش عضو خانوادۀ وی کشته شده اند.

او افزوده بود: “در خانۀ یک فرماندۀ طالبان ماین انفجارکرده است. در این خانه ماین و بمب ساخته می‌شد. این فرد فرمانده [طالبان] است وخودش خانوادۀ خود را کشته است.”

اما در عین حال مردی به نام عبدالوهاب باشندۀ ولسوالی مُقر ادعا کرده بود که در حملۀ هوایی ، ۵ کودکش و همسر برادر او کشته شده اند.

وهاب به خبرگزاری گفته بود که در یک مؤسسه کارگر است.

این مرد به رسم اعتراض، اجساد قربانیان‌را به قلعۀ نو مرکز ولایت بادغیس آورده بود.

حدود دو هفته پیش، از ادعای تلفات افراد ملکی در ولایت بلخ نیز گزارش شده بود.

صدها تن به تاریخ ۲۵ ماه جنوری در ولسوالی بلخ ولایت بلخ در اعتراض به آنچه کشته شدن غیرنظامیان خواندند، دست به‌مظاهره زده بودند.

معترضان گفتند که در حملۀ هوایی بر یک خانه در منطقۀ بوکۀ این ولسوالی، هفت غیرنظامی کشته شده اند.

سپس حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان و وزارت دفاع این کشور گفتند که در این باره تحقیق می‌شود.

مقام‌ها در مورد نتایج این تحقیق هنوز چیزی نگفته اند.

سخنگویان دفتر شورای امنیت ملی و وزارت دفاع هنگام تهیه این گزارش در دسترس نبودند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به روز سه شنبه این هفته در گزارش تازۀ گفت که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۸۰۰ غیرنظامی در این کشور کشته و اضافه از ۷۹۰۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.