کمیسیون: اشرف غنی برنده شد – عبدالله: خودم برنده‌ام

نگاه نو_ کمیسیون مستقل انتخابات چهار ماه و ۲۳ روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه نهایی این دور رقابت سیاسی را اعلام کرد. طبق نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ محمداشرف غنی با کسب ۵۰/۶۴ درصد کل آرا به عنوان پیروز این دور انتخابات اعلام شد. نامزدان معترض اما اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری را «کودتای سیاسی/مغایر اصول انتخاباتی» عنوان کرده و گفته اند که این نتیجه را نخواهند پذیرفت.

حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز سه‌شنبه،‌ ۲۹ دلو در یک نشست خبری در دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات فیصله این کمیسیون را در باره نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. بر اساس این فیصله، کمیسیون مستقل انتخابات پس از تکمیل مراحل انتخاباتی یک میلیون و ۸۲۳هزار و ۹۴۸ رای استفاده شده در این دور انتخابات را معتبر دانسته است.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت، در این دور انتخابات ریاست جمهوری ۹۲۳هزار و ۵۹۲ رای به نفع محمداشرف غنی در صندوق‌های رای‌دهی ریخته شده است. این آرا (۵۰/۶۴) درصد کل آرا در ششم میزان را تشکیل می‌دهد. خانم نورستانی گفت، محمداشرف غنی با کسب اکثریت آرا به عنوان رییس جمهوری منتخب کشور گزینش شده است. در فیصله‌نامه کمیسیون مستقل انتخابات آمده است که به زودی وثیقه انتخاباتی برای آقای غنی تفویض خواهد شد.

هم‌چنان طبق نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست جمهوری که روز گذشته از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد، عبدالله عبدالله با کسب ۳۹.۵۲ درصد کل آرا در ردیف دوم و گلبدین حکمتیار با کسب ۳.۸۵درصد کل آرا در انتخابات ششم میزان در ردیف سوم جدول آرا قرار گرفته‌اند. آقای عبدالله از میان آرای معتبر توانسته ۷۲۰هزار و ۸۴۱ رای و آقای حکمتیار توانسته ۷۰هزار و ۲۴۱ رای را به نفع‌شان رقم بزنند. به همین ترتیب، ۱۰ نامزد دیگر این دور انتخابات ریاست جمهوری توانسته‌اند تنها شش درصد کل آرای استفاده شده در انتخابات ششم میزان را به دست بیاورند.

کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم نهایی‌شان را در فیصله‌نامه شماره ۱۲۲ همه‌گانی کرده‌اند. این فیصله‌نامه با امضای اکثریت کمیشنران این کمیسیون مزین شده است. از میان هفت کمیشنر برحال و تصمیم‌گیرنده درباره سرنوشت انتخابات،‌ شش تن آنان، این فیصله‌نامه را تایید و امضا کرده‌اند. مولانا محمدعبدالله، یگانه کمیشنری است که این فیصله‌نامه را مغایر اصول انتخاباتی دانسته و به رد آن رای داده است. آقای مولانا عبدالله در حاشیه این فیصله‌نامه نوشته است: «از این که در پروسه تفتیش و بازشماری خلاف لایحه و طرزالعمل مربوطه عمل شد، فلهذا این فیصله خلاف ماده ۶۱ قانون اساسی، خلاف ماده ۴۵ قانون انتخابات و خلاف ماده ۱۹ قانون تعدیل شده انتخابات می‌باشد.»

فیصله کمیسیون مستقل انتخابات در رابطه به نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری پس از تطبیق فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی صادر شده است. کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از رسیده‌گی به شکایت‌های استثنایی و استینافی در شانزدهم دلو اعلام کرد که ۲۹۸ رای‌دهی که فاقد اطلاعات بایومتریکی‌اند، بازشماری مجدد شوند. هم‌چنان طبق این فیصله، ۱۵درصد از ۱۰۲هزار و ۱۲ رای خارج از زمان رای‌دهی و ۱۰درصد ۱۳۷هزار و ۶۳۰ رای مشکوک مورد تفتیش ویژه قرار گرفته است و چهار محل رای‌دهی در ولایت فاریاب باطل شده است. حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت، همه‌ی فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی را تطبیق کرده‌اند و نتیجه این تطبیقات نشان می‌دهد که آن عده از آرایی که قبلاً زیر نام «مشکوک» و «خارج از زمان» رای‌دهی گزارش شده بود، بالاتر از ۹۷درصد معیارهای لازم را تکمیل کرده است. به سخن خانم نورستانی از همین رو به این آرای جنجالی در توافق با اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی اعتبار داده شده و پس از آن نتیجه‌ی نهایی اعلام شده است. کمیسیون شکایات انتخاباتی اما تا کنون در این باره ابراز نظر رسمی نکرده است.

دسته‌های انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» به رهبری عبدالله عبدالله و «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حکمتیار اما قبلا روند بازشماری مجدد آرای ۲۹۸ محل رای‌دهی و تفتیش ویژه نمونه‌ای از آرای مشکوک و خارج از زمان رای‌دهی را تحریم کرده‌اند. نماینده‌گان این دو دسته انتخاباتی نیز در روند بازشماری مجدد و تفتیش ویژه حضور نداشتند. فضل‌احمد معنوی، عضو ارشد دسته انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی در برگه توییترش نوشته است: «ما از روند بیرون شدیم. نه نهادی به نام کمیسیون نزد ما مشروعیت دارد و نه هم نتیجه‌ای را که اعلام کند.» هم‌چنان دسته انتخاباتی صلح و ثبات اسلامی گفته است که در روند بازشماری و تفتیش ویژه «به دلیل بی‌اعتمادی آنان بالای کمیسیون مستقل انتخابات حضور نیافته‌اند.»

تفاوت نتیجه نهایی با نتیجه ابتدایی
نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست جمهوری با نتیجه ابتدایی آن تفاوتی ندارد. کمیسیون مستقل انتخابات در اول جدی نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. بر اساس نتیجه ابتدایی محمداشرف غنی با کسب ۹۲۳هزار ۸۶۸ رای (۵۰.۶۴) درصد کل آرا برنده‌ی این دور انتخابات بود. هم‌چنان عبدالله عبدالله، با کسب ۷۲۰ هزار و ۹۹۰ رای (۳۹٫۵۲) درصد کل آرا پس از آقای غنی بیش‌ترین رای را کسب کرده بود. ۱۰ درصد کل آرای به کار رفته در این دور انتخابات ریاست جمهوری به نام ۱۰ نامزد دیگر این دور رقم خورده بود.

کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام کرده است که پس از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری و در جریان دوره استیناف‌خواهی دست‌کم به ۲۰ هزار شکایت رسیده‌گی کرده است. اما پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری هیچ تغییری در نتیجه ابتدایی این انتخابات رونما نشده است.

واکنش‌ها به اعلام نتیجه نهایی
دسته‌ی انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات پیروز این دور انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است، از اعلام نتیجه نهایی استقبال کرده است. آقای غنی، رییس این دسته انتخاباتی ساعاتی پس از اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات در یک نشست انتخاباتی در کابل گفت، پیروزی‌اش در انتخابات، پیروزی جمهوریت است. به سخن او، دغدغه‌هایی وجود داشت که انتخابات برگزار نخواهد شد، اما دولت موفق به برگزاری این انتخابات شده و خواست مردم به کرسی جمهوریت تکیه خواهد زد.

دسته انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» به رهبری عبدالله عبدالله اما اعلام نتیجه انتخاباتی را «کودتای تقلب» عنوان کرده و گفته است که نتیجه انتخاباتی تقلبی بوده و برای آنان پذیرفتنی نیست. دسته انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حکمتیار نیز این نتیجه نهایی انتخابات را نپذیرفته و گفته‌اند که به زودی در این رابطه اعلام موضع خواهند کرد.

عبداللطیف پدرام، نامزد دیگر این دور انتخابات ریاست جمهوری با آن‌که اعلام موضع نکرده، اما پرسشی را در برگه فیس‌بوک‌اش از شهروندان پرسیده است که کدام گزینه بهتر است: «فدرالی، تجزیه و یا تسلیم شدن به سرنوشتی که دیگرانش رقم زدند؟»

گروه طالبان نیز برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه این دور انتخابات ریاست جمهوری را یک روند نمایشی و تقلبی دانسته‌اند. در خبرنامه این گروه که شب گذشته نشر شد، آمده است: «ملت مسلمان افغانستان پس از پایان یافتن اشغال، در مورد مسایل داخلی تصمیم خواهد گرفت و سرنوشت سیاسی خود را مشخص خواهند نمود، و آن زمان با حاکمیت یک نظام قوی اسلامی به آرمان‌های راستین خود خواهد رسید.»

با این همه، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات اما اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری را شفاف خوانده گفته‌اند که فیصله رهبری این کمیسیون در باره نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری در مطابقت با قوانین، لوایح و طرزالعمل‌های انتخاباتی صادر شده است.

هشدار عبدالله ازکمیسیون حکومت همه‌شمول
با آن‌که کمیسیون مستقل انتخابات محمداشرف غنی را به کسب بیش‌ترین آرا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری و رییس جمهوری منتخب کشور اعلام کرده است، عبدالله عبدالله اما از تشکیل حکومت همه‌شمول خبر داده است. آقای عبدالله ساعاتی پس از اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست جمهوری در یک نشست خبری گفت، دسته‌ی انتخاباتی او به با حوصله‌مندی تمام به کمیسیون‌های انتخاباتی فرصت داد تا در مطابقت با قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح موجود نتیجه شفاف انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنند، اما به سخن او، این کمیسیون‌ها در باره ۳۰۰ هزار رای جنجالی از جمله ۱۳۷هزار رای مشکوک، ۱۰۲هزار رای خارج از زمان رای‌دهی و ۲۹۸ محلی که آرای آن فاقد اطلاعات بایومتریکی هستند، خلاف اصول انتخاباتی تصمیم گرفته‌اند.

آقای عبدالله اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست جمهوری را «دزدی انتخابات و کودتا به مردم‌سالاری» عنوان کرد و گفت: «تقلب‌کاران روسیاه تاریخ هستند و ما حکومت همه‌شمول را تشکیل می‌دهیم.» او هم‌چنان افزود، آنانی که به مردم‌سالاری، آینده سالم کشور، حقوق شهروندی و تعیین سرنوشت انتخابات از طریق رای و اراده مردم باور دارند، در برابر «اعلام نتیجه تقلبی انتخابات» ایستاده شوند و آن را نپذیرند. به گفته او، «آنانی که در کمیسیون‌ها در بدل پول، تطمیع و هر شرایط دیگر در این روند خیانت کرده‌اند، مردم آنان را به عنوان خاینین ملی در حافظه جا خواهند داد.»

این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری حدود پنج ماه پیش در ششم میزان سال روان در چهار هزار و ۹۴۲ مرکز رای‌دهی در سراسر کشور برگزار شد. در روز انتخابات در این مراکز، حدود ۲۶هزار و ۵۸۰ محل باز گزارش شده است. مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات پس از برگزاری انتخابات ششم میزان، اعلام کردند که در این دور انتخابات نزدیک به دو میلیون و ۶۰۰ هزار رای‌دهنده شرکت کرده‌اند. آماری که دو هفته پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد که حدود ۸۶هزار و ۲۲۶ رای تکراری از سوی شرکت آلمانی درمالوگ از جمع این آرا خارج شده و در این دور تنها یک میلیون ۹۲۹ هزار و ۳۳۳ رای‌دهنده واجد شرایط بوده‌اند. آمارهای رسمی کمیسیون مستقل انتخابات هم‌چنان نشان می‌دهد که از میان این رای‌دهنده‌گان ۳۱درصد آنان را زنان و ۶۹درصد دیگر آن را مردان تشکیل داده است.