کاخ سفید: کشت کوکنار در افغانستان کاهش، اما تولید تریاک افزایش یافته است

دفتر ملی کنترل مواد مخدر کاخ سفید امریکا نتایج گزارش سنجش سالانه میزان کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان را منتشر کرد.

نگاه نو_ طبق محاسبه دولت امریکا، کشت کوکنار در افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به سال قبلش کاهش یافته، اما تولید بالقوه مواد مخدر خالص افزایش یافته است.

گزارش کاخ سفید نشان می‌دهد که کوکنار در سال ۲۰۱۹ در افغانستان ۲۸ درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش در همین سال، ۱۶۰هزار هکتار زمین و در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۲۱ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده است.

براساس برآورد دولت امریکا، در سال ۲۰۱۹ میلادی تولید تریاک خالص در افغانستان ۶ هزار و ۷۰۰ تن بوده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۵ هزار و ۵۵۰ تن می‌رسید.

دفتر ملی کنترل مواد مخدر کاخ سفید، ارزش پایین نرخ کوکنار در زمان کشت را از دلایل کاهش در زرع آن عنوان کرده است. هم‌چنان گفته شده است که افزایش تولید بالقوه تریاک، در نتیجه‌ی آب و هوای مناسب و شرایط خوب حاصلات، به میان آمده است.

این دفتر گفته است که کشت کوکنار و تولید تریاک به میزان زیاد، دست حکومت افغانستان را در اجرای قانون بسته نگه می‌دارد و ترویج حکومت‌داری خوب را پیچیده‌تر کرده است. هم‌چنان گفته شده است که عواید ناشی از مواد مخدر توسط گروه‌های شورشی سبب افزایش ناامنی و فساد شده است.

کاخ سفید گفته است که امریکا برای تقویت مشارکت پایدار و رسیده‌گی به مشکلات ناشی از مواد مخدر با افغانستان به صورت دوام‌دار کار می‌کند.