کابل در یک حرکت اعتراضی کنسولگری‌اش را در پیشاور بست

حکومت افغانستان در اعتراض به پایین‌آوردن بیرق افغانستان برای بار دوم از «افغان مارکیت» و اجرای عملیات تصفیه‌ای توسط پولیس خیبر پشتون‌خواه در این مارکیت، کنسولگری‌اش را در شهر پیشاور بسته است.

نگاه نو_ سفارت افغانستان در اسلام‌آباد روز جمعه، نزدهم میزان، اعلام کرد که پنج‌شنبه‌شب گذشته پولیس خیبرپشتون‌خواه یک‌بار دیگر بدون اطلاع افغانستان، به افغان مارکیت هجوم برده و پرچم افغانستان را از فراز این مارکیت پایین آورده است. این سفارت گفته است که در اعتراض به این حرکت پولیس خیبر‌پشتون‌خواه کنسولگری افغانستان را در پیشاور مسدود می‌کند.

سفارت افغانستان در پاکستان پیش از این هشدار داده بود، در صورتی که پولیس خبیرپشتون‌خواه بار دیگر به افغان مارکیت یورش ببرد و پرچم افغانستان را پایین بیاورد، کنسولگری افغانستان در پیشاور را می‌بندد.

این سفارت تکرار عمل پولیس خیبرپشتون‌خواه را را محکوم کرده و آن را خلاف اصول روابط دیپلماتیک بین کشورها و همسایه‌داری خوب عنوان کرده است.

این درحالی است که دعوای حقوقی بر ملکیت افغان مارکیت میان دکانداران افغان و یک تبعه پاکستانی به نام شوکت کشمیری از چندی به این سو ادامه داشت. کابل اما ادعا دارد که افغان مارکیت در شهر پیشاور ملکیت دولت افغانستان است و از چند دهه به این سو افغان‌ها ملکیت این مارکیت را به دست دارند و در آن تجارت می‌کنند.

به تازه‌گی اما محکمه شهری پیشاور روز چهارشنبه، هفدهم میزان دعوا را به نفع شوکت کشمیری فیصله کرده است. به دنبال این حکم، پولیس خیبر پشتون‌خواه عملیاتی را برای تصفیه ۱۸۰ دوکان این مارکیت اجرا و طی آن پرچم افغانستان را از فراز افغان مارکیت پایین آورد که با مخالفت سفارت افغانستان در پاکستان روبه‌ شد. سفارت افغانستان در پاکستان گفته است که پولیس خیبرپشتون‌خواه در این عملیات دکانداران را مورد لت‌وکوب قرار داده و دکان‌ها را مسدود کرده است.

وزارت خارجه امور روز پنج‌شنبه، هژدهم میزان اعلام کرد که فیصله محکمه شهری پیشاور را قبول ندارد. این وزارت در اعلامیه‌ای نوشت: «به اسناد و دلایل حقوقی جانب افغانستان در جریان دعوای افغان مارکیت بنابر انگیزه‌های سیاسی توجه نشده است. بناَ فیصله محاکم موجب قناعت نهادهای عدلی افغانستان نمی‌باشد.»

وزارت خارجه عملیات پولیس خیبرپشتو‌ن‌خواه بر افغان مارکیت نیر را محکوم کرده و فرودآوردن پرچم سه رنگ کشور را بی‌احترامی خوانده است. این وزارت «مراتب اعتراض شدید»‌اش را نسبت به این اقدام پولیس خیبرپشتون‌خواه اعلام و از پاکستان طالب پاسخگویی شده است.