چین خواستار خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان شد

«جایو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که کشورش از مذاکرات صلح و سازش به رهبری افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور حمایت می کند.

«جایو لی جیان» در گفت وگوی مطبوعاتی روزانه خود در پکن درباره اینکه هنوز مذاکرات رسمی در افغانستان مورد توافق قرار نگرفته و درگیری ها در این کشور رو به افزایش است ، گفت : مذاکرات داخلی در افغانستان دریچه ای از فرصت ها برای تحقق صلح و ثبات در افغانستان گشوده است.

وی تصریح کرد که چین همیشه از روند صلح و سازش “به رهبری افغانستان و متعلق به افغانستان” حمایت می کند و بر این عقیده است که دو طرف باید به جای رویارویی و مبارزه، مسایل را در میز مذاکره برطرف کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که هر دو طرف به ملت و مردم افغانستان اولویت داده و فرصت را غنیمت شمرده و بجای اختلاف افکنی، به جستجوی نقاط مشترک بپردازند ، بزرگترین مخرج مشترک را پیدا کنند ، اعتماد به نفس داشته و حسن نیت نشان دهند ، صبر و خویشتنداری پیشه کنند و برای دستیابی به نتایج چشمگیر همه تلاش خود را بکار گیرند.

جایو افزود که از دیدگاه چین ، جامعه بین المللی ، از جمله ایالات متحده ، باید نقشی سازنده در پیشبرد گفت و گوهای بین افغانی ایفا کرده و طرفین را هرچه بیشتر برای پیشبرد مذاکرات صلح حمایت کند. هیچ طرفی نباید خودسرانه در روند صلح و سازش برای تامین منافع خودخواهانه اش دخالت کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین ، پیشبرد صلح و بازسازی و توسعه و پاسداری از امنیت افغانستان از اولویت ها است و مسایل این کشور طبیعتا پیچیده و بغرنج و حل آنها نیز دشوار است. عوامل داخلی و خارجی باید برای رسیدن به نتایج مطلوب با یکدیگر هماهنگ و هم جهت باشند.

جایو گفت : آمریکا بزرگترین عامل خارجی در مساله افغانستان است و باید نیروهایش را به روشی منظم و مسئولانه از این کشور بیرون ببرد و از تشدید بیشتر خشونت در افغانستان جلوگیری و فضای خارجی مطلوبی برای مذاکرات داخلی افغانستان ایجاد کند ، نه اینکه برعکس این فرایند گام بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره فروش سامانه های تسلیحاتی آمریکا به تایوان به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گفت: ایالات متحده با فروش اسلحه به منطقه تایوان ، اصل یک چین و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را به طور جدی نقض می کند. این دخالت گستاخانه در امور داخلی چین و ضربه ای به پیکره حق حاکمیت و منافع امنیتی کشور ما است و ارسال علایم نادرست برای استقلال طلبان تایوان محسوب می شود و به روابط طرفین لطمه می زند. پکن با این اقدامات واشنگتن کاملا مخالفت می ورزد.

جایو گفت : چین از آمریکا می خواهد ماهیت بسیار مخرب فروش اسلحه به تایوان را به رسمیت بشناسد ، با رعایت اصل یک چین و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا ، فروش سلاح و روابط نظامی با منطقه تایوان را متوقف و این برنامه فروش تسلیحاتی را برای جلوگیری از آسیب رساندن بیشتر به روابط دو طرف و صلح و ثبات منطقه لغو کند. در غیر این صورت چین با توجه به شرایط موجود واکنش قانونی و ضروری و مشروع خواهد داشت.

سخنگوی چین همچنین به پرسش های خبرنگاران درباره محدودیت های آمریکا برای رسانه های چینی و تبعیض علیه خبرنگاران و شرکت ها و بنگاه های رسانه ای چین پاسخ داد و گفت : آمریکا ۶ رسانه دیگر چین را در این هفته به عنوان عوامل و ماموران خارجی به ثبت رسانده است که شامل محدودیت هایی برای آنان می شود.

وی افزود : این بخش تازه ای از مرحله سرکوب سیاسی و انگ زدن های واشنگتن به رسانه های چینی و روزنامه نگاران این کشور در آمریکا است و چین قاطعانه چنین اقداماتی را از سوی واشنگتن محکوم می کند.

به گفته وی، اقدامات ایالات متحده ، به ویژه هدف قرار دادن رسانه های چینی ، بر اساس طرز فکر جنگ سرد و تعصب ایدئولوژیک است. آنها اعتبار رسانه های چینی را بشدت تضعیف می کنند . این کارها عملکرد طبیعی رسانه های چینی را در آمریکا تحت تأثیر قرار می دهد و تبادلات فرهنگی و مردمی بین دو کشور را مختل می کنند. این برخوردها نفاق و ریاکاری آمریکا را نشان می دهد.