پیام یک میانجی مجلس پس از دیدار با غنی: فردای کشور تاریک است

نگاه نو_ هیات میانجی مجلس نماینده‌گان در دیدارهایش با غنی و عبدالله موفق به سازش بین دو طرف نشده است. پادرمیانی کرزی، سیاف، خلیلی و قانونی هم تا کنون انعطافی در مواضع دو طرف ایجاد نکرده است. به این ترتیب جنجال‌ سیاسی برخاسته از اعلام نتیجه انتخابات از مرز یک‌ونیم ماه عبور کرد. یک نماینده مجلس، آینده کشور را «تاریک» پیش‌بینی کرده است.

مجلس نماینده‌گان پس از آن‌که تلاش امریکا برای سازش بین غنی و عبدالله با شکست روبه‌رو شد، هیاتی را برای انجام میانجی‌گری بین دو طرف تشکیل کرد. این هیات ۴۰ نفری متشکل از اعضای هیات اداری مجلس و یک نماینده از هر یک از ۳۴ ولایت کشور است. این هیات برای اولین‌بار در ۱۱ حمل با عبدالله عبدالله در قصر سپیدار دیدار کرد. عبدالله از اقدام این هیات استقبال کرده است. دیدار بعدی هیات مجلس شام پنج‌شنبه در ارگ با غنی انجام شد. مجلس نماینده‌گان گزارش رسمی این دیدار را منتشر نکرده است. اما از اظهارات شماری از اعضای هیات چنین معلوم می‌شود که اقدام مجلس برای میانجی‌گری با استقبال غنی روبه‌رو نشده است.

علی‌اکبر جمشیدی، نماینده مردم دایکندی و عضو هیات مجلس نماینده‌گان، پس این دیدار، پیام ناامیدکننده‌ای به مردم مخابره کرد. او در صفحه اجتماعی فیسبوک خود نوشت: «متاسفانه محمداشرف غنی غرق در غرور کاذب برگرفته از اغوای نابخردانه اطرافیانش است.» او افزود: «فردای کشور تاریک دیده می‌شود.» جمشیدی از چند و چون موضع غنی یاد نکرده است.

نیلوفر ابراهیمی، نماینده مردم بدخشان، نیز عضو هیات میانجی مجلس نماینده‌گان است. خانم ابراهیمی روزی بعد از این دیدار، با نقل مستقیم یک جمله از زبان غنی در صفحه فیسبوک خود، موضع او را روشن کرد. به نقل از نیلوفر ابراهیمی، غنی در حضور نماینده‌گان مجلس گفت: «شما با وثیقه کمیسیون انتخابات، نماینده مردم شناخته شده‌اید و من هم از همین کمیسیون به حیث رییس جمهور افغانستان وثیقه به دست دارم.» خانم ابراهیمی تبصره‌ای در این باره نکرده است.

اما فردای این دیدار (جمعه، ۱۵ حمل) ارگ ریاست جمهوری برشی از صحبت‌های غنی با نماینده‌گان مجلس را همگانی کرد. طبق ویدیویی که ارگ هم‌رسانی کرده است، غنی روی همان موضع سابق خود پافشاری دارد و از تقسیم قدرت با عبدالله در چهارچوب نظام نخست‌وزیری خودداری می‌کند. غنی از نماینده‌گان مجلس می‌خواهد که عبدالله را به پذیرش ریاست شورای عالی صلح با داشتن صلاحیتی هم‌وزن با معاون ریاست جمهوری قانع کنند. او می‌گوید که علاوه بر این برای هم‌تیمی‌های عبدالله پیشنهاد مشارکت در کابینه آینده را نیز داده است. غنی با بیان این‌که متعهد به تشکیل یک کابینه فراگیر است، تاکید می‌کند که حاضر به تشکیل حکومت ‘دوسره’ نیست. به گفته او در حالی که تهدید ویروس کرونا جدی است، حکومت «دوسره» قادر به مهار آن نخواهد بود.

غنی عین همین موضع را در دیدار با خود عبدالله هم مطرح کرده بود. اما خواست عبدالله خیلی فراتر از این مسایل است. او با ارائه طرحی خواستار تعدیل قانون‌ اساسی و تغییر ساختار نظام از ریاستی کنونی به نخست‌وزیری است. غنی پیش‌تر گفته بود که صلاحیت این کار ندارد و با این طرح موافق نیست.

در کنار میانجی‌گری مجلس نماینده‌گان، شماری از چهره‌های مطرح سیاسی هم با دو طرف وارد گفت‌وگو شده‌اند. در ابتدا این گفت‌وگوها تنها توسط حامد کرزی و عبدالرب رسول سیاف دنبال می‌شد، اما اخیرا محمدکریم خلیلی و محمدیونس قانونی هم با آن دو یکجا شده‌اند. آخرین دیدار این چهار چهره مطرح سیاسی با غنی نیز روز پنج‌شنبه در ارگ انجام شد. آن‌ها یک روز پیش‌تر با عبدالله نیز دیده بودند. تا هنوز جزئیات دیدار این چهره‌های سیاسی با غنی و عبدالله فاش نشده است. اما عبدالرب رسول سیاف با نشر عکس‌هایی از این دیدارها گفته است که دعا کنید تا این ملاقات‌ها به ثمر برسد و نتیجه خوب بدهد.

در جریان روز پنج‌شنبه نشستی بین چهره‌های سیاسی با غیابت سیاف در خانه گلبدین حکمتیار نیز برگزار شده بود. در این نشست، حامد کرزی، محمدکریم خلیلی، محمدیونس قانونی، محمد محقق، صلاح‌الدین ربانی، سید اسحاق گیلانی، سید حامد گیلانی، باتور دستم، انوارالحق احدی و چند چهره سیاسی دیگر کشور هم حضور داشتند. محورهای بحث در این نشست هم مسایل مربوط به صلح و جنجال برخاسته از اعلام نتیجه انتخابات بوده است. محمد محقق با نشر عکس‌هایی از این نشست، در صفحه فیسبوک خود نوشت: «خبرهای جدیدتری در راه است.» او توضیح نداده است که این خبرهای جدیدتر چه خواهد بود. جزئیات این نشست هم بیرون درز نکرده است.

این تلاش‌ها تا این جای کار به یک نتیجه روشن نرسیده است. مشخص هم نیست که میانجی‌های داخلی قرار است تا چه زمانی بین ارگ و سپیدار در رفت و آمد باشند. اما از اظهارات غنی با نماینده‌گان مجلس چنین بر می‌آید که مواضع دو طرف به این زودی‌ها با هم نزدیک نخواهد شد.

غنی را کمیسیون مستقل انتخابات برنده انتخابات اعلام کرده است. اما عبدالله این اعلام را نپذیرفته و خودش را برنده انتخابات می‌داند. غنی و عبدالله هر دو در ۱۹ حوت پارسال سوگند ریاست جمهوری به جای آوردند. گماشته‌گان غنی تا کنون در وزارت مالیه، ریاست عمومی امنیت ملی و شهرداری کابل به کار خود آغاز کرده‌اند. عبدالله که در همان آغاز برای ولایات چند ولایت شمالی والی تعیین کرده بود، دست به تعیینات دیگری نزده است.

از جانب دیگر فرصت ده روزه عبدالله برای سازش سیاسی روز شنبه، ۱۶ حمل، پایان می‌یابد. معلوم نیست با پایان این مهلت، او دست به چه اقداماتی خواهد زد. عبدالله در هفتم حمل خواستار مهلت ده روزه برای حل جنجال برخاسته از اعلام نتیجه انتخابات شده بود.