پولیو در هلمند؛ یک کودک نُه ساله برای همیشه فلج شد

نگاه نو_ وزارت صحت عامه از ثبت یک واقعه جدید پولیو در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند، خبر داده است. قربانی این بیماری این‌بار یک پسر نُه ساله است که برای همیشه فلج شده است. این پنجمین واقعه مثبت پولیو است که در ولایت ناآرام هلمند در جریان سال جاری میلادی به ثبت رسیده است.

میرجان راسخ، مسوول آگاهی عامه برنامه محو پولیوی وزارت صحت عامه، روز دوشنبه، هفتم اسد در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که این واقعه جدید بیماری پولیو در روستای «امیرآغا» از مربوطات ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند گزارش شده است.

این در حالی است که وزارت صحت عامه در بیست‌وپنجم سرطان از ثبت یک واقعه مثبت پولیو در ولسولی موسی‌قلعه هلمند خبر داده بود. قربانی این واقعه یک دختر هفت ساله بود که برای همیشه سلامتی خود را از دست داد. از ولسوالی موسی‌‌قلعه هلمند به عنوان مرکز گروه طالبان نام برده می‌شود.

با ثبت یک واقعه جدید مثبت پولیو در هلمند، شمار این واقعات در سال جاری میلادی به ۱۲ مورد رسیده است. از این میان، ۱۱ واقعه آن در حوزه جنوب (ولایت‌های قندهار، هلمند و ارزگان) و یک واقعه آن در حوزه شرق‌ (ولایت کنر) ثبت شده است.

میرجان راسخ می‌گوید که از یک سال به این‌سو به دلیل مخالفت طالبان کارزار خانه‌به‌خانه واکسین برای محو پولیو در ولایت‌های جنوبی متوقف شده و به همین دلیل ویروس فلج کودکان در این ولایت‌ها شیوع یافته است. به گفته او، با وجودی که تلاش و گفت‌وگوها با طالبان برای عدم ممانعت از کارزارهای محو پولیو جریان داشته، اما تاکنون به کدام نتیجه نرسیده است.

بیماری پولیو تداوی ندارد اما قابل پیش‌گیری است. کودکانی که به این بیماری مصاب می‌شوند، یا برای همیشه فلج خواهند بود یا هم جان‌شان را از دست می‌دهند.

این در حالی است که در سال گذشته میلادی شمار واقعات مثبت پولیو در افغانستان به ۲۱ واقعه رسیده بود. ولایت‌های قندهار، هلمند، ننگرهار و نورستان از ولایت‌هایی‌ است که در آن‌ها واقعات مثبت پولیو در سال ۲۰۱۸ میلادی ثبت شده بود.