پوشیدن ماسک در اداره‌های دولتی و شفاخانه‌/بیمارستان ها اجباری شد

وزارت صحت عامه/بهداشت هم‌زمان با مطرح شدن احتمال شیوع موج دوم کرونا در کشور، می‌گوید که پس از این پوشیدن ماسک در اداره‌های دولتی و شفاخانه‌ها اجباری است.

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه روز چهارشنبه، بیست و سوم میزان/مهر در نشست خبری گفت که پیشنهاد این وزارت در رابطه به اجباری شدن ماسک در اداره‌های دولتی از سوی کابینه تصویب شده است و از این پس، کارمندان و مراجعین در اداره‌های دولتی باید از ماسک استفاده کنند.

وی افزود که احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه در نشست مجازی با مسوولان صحی ۳۴ ولایت/استان، تاکید کرده است که همه کادر درمانی باید از ماسک استفاده کنند و مراجعین نیز با ماسک وارد شفاخانه شوند.

سخنگوی وزارت صحت عامه در این نشست نیز پیرامون شکایت اداره هوانوردی مبنی بر ارایه آزمایش‌های تقلبی از سوی برخی از لابراتوارهای شخصی، گفت که ۲۴ لابراتوار/آزمایشگاه در کابل بررسی شده است.

به گفته آقای سمسور، از این میان سه لابراتوار اخطاریه دریافت کرده‌اند و یک لابراتوار دیگر آن از سوی این وزارت بسته شده است.

افزون بر این، سخنگوی وزارت صحت عامه تاکید می‌کند که وضعیت در کابل «خوب» است و این نهاد برای آگاهی‌دهی بیش‌تر در مورد کرونا، هفته گذشته دست‌کم ۱۵ پیام جدید و نزدیک به چهار هزار پوستر تبلیغاتی را در سراسر کشور توزیع کرده است.

وزارت صحت عامه هم‌چنان می‌گوید که برای مبارزه با موج دوم ویروس کرونا آماده است و هرچند احتمال دارد که این وزارت تا سال ۲۰۲۱ به واکسن کرونا دسترسی نداشته باشد، اما با کمک‌های بین‌ المللی و پس از ساخت واکسن در جهان، این وزارت به ۲۰ درصد مردم واکسن کرونا فراهم خواهد کرد.

بر اساس آمارهای روزانه وزارت صحت عامه، ۶۶ مورد مثبت کرونا در شبانه‌روز گذشته ثبت شده است.

این آمار پس از آزمایش ۳۱۸ مورد مشکوک به دست آمده است و بدین ترتیب، شمار مجموعی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۳۹ هزار و ۹۹۴ نفر می‌رسد.

به گفته وزارت صحت عامه، در یک شبانه‌روز گذشته یک مورد فوتی در ولایت بلخ شده است که شمار رویداد فوتی به گونه مجموعی در کشور به یک هزار و ۴۸۱ تن می‌رسد

با این حال، مسوولان این وزارت از مردم می‌خواهد که برای جلوگیری از شیوع موج دوم ویروس کرونا، رهنمودهای صحی را به گونه جدی مراعت کنند.

پیشنهاد اجباری شدن ماسک از سوی کابینه در حالی تایید میشود که استفاده از ماسک تنها گزینه موثر برای برای جلوگیری از گردش ویروس کرونا در میان مردم خوانده شده است.