پنتاگون کاهش سربازان از افغانستان را اعلام کرد

پنتاگون اعلام کرده‌است که بربنیاد دستور دانلد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، شمار نیروهای این کشور در افغانستان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا سه‌شنبه شب اعلام کرد که شمار سربازان این کشور تا ۱۵ ماه جنوری سال آیندۀ میلادی در افغانستان و عراق به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.  

بربنیاد گزارش شبکۀ ای‌بی‌سی، کریستوفر میلر می‌گوید: “برنامۀ رییس‌جمهور ترمپ این است که جنگ افغانستان و عراق یک برد موفقیت‌آمیز و مسؤولیت پذیرانه باشد و نیز سربازان شجاع مان به خانه برگردند.”

او می‌افزاید که این تصمیم بنا به‌دستور رییس‌جمهور ترمپ پس از مشوره با مقام‌های امنیتی این کشور، صورت گرفته‌است تا شمار نیروها در افغانستان و عراق، کاهش یابند.

او در ادامه می‌گوید که دستور برای عملی ساختن کاهش سربازان در این دو کشور، صادر شده‌است.

او همچنان تأکید کرده‌است که دربارۀ کاهش سربازان امریکایی در افغانستان، با رییس‌جمهور غنی نیز گفت‌وگوی تلفنی داشته‌است.

واکنش‌ها دربارۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز سه‌شنبه هشدار داد که بیرون شدن شتاب‌زده از افغانستان، بهای سنگینی خواهد داشت.

استولتنبرگ در این باره می‌گوید: “افغانستان بار دیگر به محلی برای تروریست‌های بین‌المللی برای برنامه ریزی و سازماندهی حملات به کشور ما، متبدل خواهد شد.”

او افزود که گروه داعش بار دیگر در این کشور جان خواهد گرفت و در سوریه و عراق، شکست خورده‌است.

او می‌افزاید: “متحدان ناتو از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کنند. به عنوان بخشی از این روند، ما در حال حاضر به گونۀ قابل توجهی حضور خود را تنظیم کرده‌ایم.”

او می‌گوید که شمار نیروهایش در افغانستان زیر بررسی گرفته‌است و می افزاید: “اکنون ما حدود ۱۲ هزار نیرو در افغانستان داریم و بیشتر از نیمی از این نیروهای، غیر امریکایی استند.”

به گفتۀ او، حتا اگر امریکا افغانستان را ترک کند، ناتو به مأموریت، آموزش، مشوره‌دهی و کمک به نیروهای امنیتی این کشور، ادامه خواهد داد.

او تأکید می‌کند: “ما همچنین متعهد به‌تمویل آنها (نیروهای امنیتی افغان) تا سال ۲۰۲۴ هستیم.”

از سوی دیگر، آنگرت کرامپ کارن بائر وزیر دفاع آلمان می‌گوید که هرگونه تصمیم‌گیری دربارۀ خروج نیروها از این کشور، باید براساس شرایط موجود باشد.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر دفاع آلمان می‌افزاید که “مذاکرات صلح در حال انجام در افغانستان تاکنون نتایجی را که همه آرزو می‎کنیم ، به همراه نداشته‌است.”