پس از اعتراض‌مردم،’فارسی و تاجیکی’ از زیر عنوان زبان‌های خارجی در شناسنامه الکترونیکی افغانستان حذف شد

رئیس اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان

پس از اعترض‌های شدید مردم، اداره ملی احصائیه/آمار و معلومات افغانستان اعلام کرده است که معلومات زبان‌های ملی را از بخش زبان‌های خارجی از سیستم و فرم آنلاین شناسنامه الکترونیک حذف کرده است.

در فرم جدید شناسنامه‌های الکترونیکی افغانستان که روی وبسایت اداره ملی احصائیه و معلومات گذاشته شده است، زیر عنوان “آشنایی با زبان‌های خارجی” از فارسی و تاجیکی به عنوان دو زبان جداگانه و خارجی نام برده شده است. همین موضوع سبب ناراضایتی بخش بزرگ از مردم شد و در روزهای اخیر اعتراض‌های زیادی را به همراه داشت.

در پی این اعتراض‌ها، امروز پنج‌شنبه ۱۰ میزان/مهر، احمدجاوید رسولی، رئیس اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان در یک نشست خبری گفت:” به خاطر این که از یک سوءتفاهم جلوگیری بکنیم و از این موضوع استفاده ابزاری نشود، لذا معلومات زبان‌های ملی را از بخش زبان‌های خارجی حذف کردیم.”

او در عین حال تاکید کرد که هیچ نوع برخورد سلیقوی از سوی رهبری و کارمندان این اداره در برابر زبان‌های ملی وجود ندارد و به کسی اجازه چنین کاری داده نمی‌شود.

رئیس اداره ملی احصائیه و معلومات در ادامه گفت که تمامی معلوماتی که در سیستم شناسنامه الکترونیکی و فورم آنلاین درج شده، به سال ۱۳۹۶ بر می‌گردد که از سوی وزارت مخابرات افغانستان با شرکت سازنده این سیستم شریک شده است. به گفته وی، هیچ معلوماتی در روزهای اخیر از سوی اداره احصائیه و معلومات وارد سیستم نشده است.

آقای رسولی همچنین در مورد این که چرا زبان‌های ملی افغانستان در بخش زبان‌های خارجی وارد این سیستم شده توضیح داد و گفت از آن جایی که برخی از زبان‌های ملی افغانستان در دیگر کشورها نیز گویندگانی دارند، لذا رهبری وقت وزارت مخابرات چنین تصمیمی گرفته بودند.

البته او تاکید کرد که تنها زبانی خاصی در بخش لسان‌های خارجی وارد سیستم نشده بلکه تمامی زبان‌های افغانستان در هر دو بخش زبان‌ها درج سیستم شده است.

در قانون اساسی افغانستان از زبان فارسی دری و زبان پشتو به عنوان دو زبان رسمی این کشور سخن گفته شده است.

اعتراض‌ها

عطا محمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی پیشین بلخ در واکنش شدید این موضوع را “تلاش برخی عناصر مخرب برای برهم زدن روحیه وحدت ملی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مردم افغانستان” خوانده است.

آقای نور در صفحه فیسبوکش نوشته است:”اگر این کار نابخردانه در حد یک اشتباه هم صورت گرفته باشد، گناه عظیم، خبط تاریخی و بازی با هویت و تمدن بشری بخش اعظم مردم این سرزمین و زیر پا گذاشتن قانون اساسی کشور است که زبان فارسی دری را در کنار زبان پشتو به عنوان زبان رسمی پذیرفته است.”

یک حرکت از جوانان موسوم به “جنبش گذار” نیز روز گذشته در کابل نشست خبری برگزار کردند و خواهان توقف روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی در افغانستان شدند.

در کنار این‌ها ده‌ها تن از کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان نیز در روزهای گذشته در پیوند به این موضوع اعتراض کرده‌اند.