پرونده قطور اتهامات علیه ارگ

از ترویج فساد و فحشا تا دست‌برد به نتیجه انتخابات.

نگاه نو_ اطرافیان محمداشرف غنی به ترویج سیستماتیک «فحشا» در ارگ و ادارات و هم‌چنان توزیع پول به نامزدان انتخابات پارلمانی برای نفوذ حکومت در مجلس نماینده‌گان متهم شده‌اند. این دو اتهام از سوی حبیب‌الله احمدزی، مشاور پیشین امنیتی ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با تلویزیون خصوصی «خورشید» مطرح و رسانه‌ای شده است. نامزدان رقیب محمداشرف غنی در انتخابات ششم میزان، این اتهامات احمدزی را افشاگری «تکان‌دهنده و شجاعانه» توصیف کرده‌اند؛ هرچند ارگ ریاست جمهوری این اتهامات را نادرست و از روی «غرض شخصی» خوانده است.

پیش از این اتهامات زیادی در برابر اطرافیان رییس جمهور غنی از دست داشتن در تقرری‌های غیرقانونی گرفته تا دخالت در امور انتخابات و فساد مالی و دامن زدن به تعصبات قومی مطرح شده است؛ اما این برای نخستین‌بار است که آن‌ها از سوی یک مشاور پیشین حکومت به دست داشتن در ترویج سیستماتیک فحشا در ارگ و ادارات دولتی متهم می‌شوند. احمدزی تا کنون برای اثبات اتهامات خود اسناد و شواهدی ارایه نکرده است. هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری، روز یک‌شنبه در یک نشست خبری گفت که اگر آن‌ها اسنادی در این زمینه دارند، به نهادهای عدلی و قضایی تحویل دهند. چخانسوری هم‌زمان تأکید کرد که این اتهامات نادرست است و از روی غرض شخصی مطرح شده است.

حبیب‌الله احمدزی در ۲۳ میزان ۱۳۹۵ در فرمانی به عنوان «مشاور امنیت خاص» رییس جمهور غنی در بست مافوق رتبه تعیین شده بود. او مدت سه‌ونیم سال در این سمت کار کرده است. احمدزی پس از استعفا از این سمت، خود را برای انتخابات مجلس نماینده‌گان نامزد کرد، اما سرانجام به این مجلس راه نیافت.

حبیب‌الله احمدزی مدعی است که غنی در مدت مأموریت او در ارگ، تنها با «پنج یا شش» نفر دیدار می‌کرد؛ دیدارهایی که به گفته او هیچ‌گونه اثر مثبت در کشور نداشته است. او از عبدالسلام رحیمی رییس دفتر رییس جمهور، فضل‌محمود فضلی مشاور ارشد غنی و نادر نادری رییس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی به عنوان کسانی نام برده است که با رییس جمهور غنی در ارتباط نزدیک قرار داشته‌اند. به گفته احمدزی، دیدارهای همیشه‌گی اشرف غنی تنها با همین «حلقه خاص» صورت می‌گیرد و این حلقه تمامی بخش‌های حکومت را قبضه کرده‌اند. احمدزی افزوده است که قوی‌ترین حلقه داخلی ارگ مربوط به فضلی است؛ کسی که به مهندسی نتیجه انتخابات پارلمانی و توزیع پول به نامزدان متهم است.

این مشاور پیشین ریاست جمهوری گفته است که این وضعیت یکی از دلایل استعفای او از وظیفه‌اش در ارگ بوده است. او هم‌چنان افزوده است که دلیل دیگر استعفایش، ترویج سیستماتیک فحشا در ارگ بود. به گفته احمدزی، «در ارگ ریاست جمهوری، ترویج فحشا به طور سیستماتیک آغاز شده است و هیچ ‌کسی هم متوجه آن نیست.» او در ادامه، بعضی از وزیران و معینان را نیز در ترویج فحشا در ادارات دولتی متهم کرده است. احمدزی نامی از این افراد نبرده است.

به گفته احمدزی، کسانی مقرب اشرف غنی و رولا غنی هستند که با سفارت‌خانه‌های خارجی در ارتباط باشند. مشاور پیشین ریاست جمهوری یادآوری کرده است که در ادارات «فساد و تاراج» در جریان است و حتا چوکی‌ها و پست‌ها فروخته شده است. او افزوده است که «ارگ‌نشینان می‌گویند که کار‌تان را انجام دهید، اما اسناد از خود باقی نمانید.»

دست‌برد ارگ به نتیجه انتخابات

یکی از اتهامات برجسته دیگر در برابر ارگ ریاست جمهوری، تلاش برای نفوذ در مجلس نماینده‌گان با دخالت در انتخابات است. حبیب‌الله احمدزی، مدعی است که نتیجه انتخابات پارلمانی در ارگ ریاست جمهوری و توسط مشاوران رییس جمهور از جمله فضل‌محمود فضلی دست‌کاری شده است. احمدزی گفته است که او ۱۰ هزار و ۷۰۰ رأی در انتخابات به دست آورده بود که از این میان ۶ هزار و ۶۴۴ رأی او توسط سارنوالی و امنیت ملی تأیید شده بود. این مشاور پیشین ریاست جمهوری به نقل از مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است که او به دستور فضلی در این انتخابات ناکام شده است. به گفته او، فضل‌محمود فضلی به کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است که نام احمدزی را از فهرست برنده‌گان انتخابات حذف کنید، زیرا اشرف غنی نمی‌خواهد که او در انتخابات برنده شود.

حبیب‌الله احمدزی مدعی است که فضل‌محمود فضلی شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی را باری در هوتل سرینا دعوت و برای آن‌ها پول توزیع کرده بود. احمدزی گفته است که فضلی برای او نیز به هدف دریافت این پول تماس گرفته بود، اما او پول پیشنهادی ارگ را نگرفته است.

در همین ارتباط، اجمل گلاب، یکی از نامزدان انتخابات پارلمانی از ولایت کابل نیز مدعی است که نتیجه انتخابات پارلمانی این ولایت توسط یک «حلقه خاص» در ارگ دست‌کاری شده است. گلاب که در نتیجه مقدماتی انتخابات برنده اعلام شده بود، در نتیجه نهایی ناکام اعلام شده است. او می‌گوید که به دستور یک «حلقه خاص» در ارگ ناکام معرفی شده است، در حالی رأی قابل ملاحظه‌ای داشت و شکایتی هم در برابرش ثبت نشده بود.

توزیع پول از پنج تا پنجاه هزار دالر برای هر نامزد

پیش از این افشاگری، عبدالعزیز آریایی، رییس پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی، در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح گفته بود که ارگ ریاست جمهوری برای نفوذ در مجلس نماینده‌گان از شماری از نامزدان حمایت مالی و سیاسی به عمل آورده است. به گفته او، میزان حمایت مالی ارگ از این نامزدان از پنج هزار دالر تا پنجاه هزار دالر متفاوت بوده است. عبدالعزیز آریایی افزود که بعضی از نامزدان در ازای وعده حمایت از حکومت در مجلس نماینده‌گان، تنها حمایت سیاسی ارگ ریاست جمهوری را به دست آورده‌ بودند. آریایی گفت که شماری از این نامزدان در زمانی که او رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی بود، به گرفتن پول از ارگ ریاست جمهوری اعتراف کرده‌اند. او اما نامی از این نامزدان نبرد.

رییس پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که حکومت تصمیم داشت ۱۵۰ نماینده را به مجلس نماینده‌گان بفرستد. به گفته عبدالعزیز آریایی، نامزدانی که مورد حمایت مالی و سیاسی ارگ قرار داشتند، به این باور رسیده بودند که در انتخابات پیروز هستند؛ زیرا حکومت برای آن‌ها اطمینان داده بود که از طریق «تفاهم» میان هر دو کمیسیون آن‌ها را برنده اعلام می‌کند. آریایی گفت که بارها برای پیش‌برد این «سناریو» زیر فشار قرار گرفته بود و از او خواسته شده بود که به نفع نامزدان نزدیک با ارگ همکاری کند. او افزود که برای اثبات این ادعا، اسناد هم دارد، ولی نام افراد شامل در حلقه ارگ را فاش نمی‌کند.

عبدالعزیز آریایی می‌گوید که تمام سناریوی ارگ توسط نهادی به نام «دموکراسی برای افغانستان» به اجرا گذاشته شده بود. او گفت که کمیسیون شکایات انتخابات زمانی که از فعالیت این نهاد باخبر شد، امنیت ملی را در جریان قرار داد. به گفته آریایی، پس از آن، امنیت ملی در حالی که حدود ده روز تا برگزاری انتخابات باقی مانده بود، انحلال این نهاد را اعلام کرد.

این مقام پیشین کمیسیون شکایات انتخابات علاوه کرد که پس از انحلال نهاد دموکراسی برای افغانستان، سناریوی ارگ متوقف نشد، بلکه با اشکال دیگری ادامه یافت. به گفته عبدالعزیز آریایی، مؤسسان این نهاد پس از آن چهار دفتر در چهار گوشه شهر کابل ایجاد کردند و از طریق این دفاتر به فعالیت خود ادامه دادند. آریایی گفت که ارگ ریاست جمهوری از طریق این دفاتر و نهاد دموکراسی برای افغانستان، بیش‌تر نامزدان جوان و پولداران را هدف قرار داده بود.

افشاگری تکان‌دهنده

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای، افشاگری حبیب‌الله احمدزی را «تکان‌دهنده و شجاعانه» توصیف کرده است. این شورا از اشرف غنی و شریکان او خواسته است که در برابر این اتهامات پاسخ بدهند. هم‌چنان این شورا گفته است که باید درباره اتهامات فساد مالی، اخلاقی و دست‌کاری نتیجه انتخابات که علیه ارگ وارد شده است، تحقیق شود.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرده است که پرده‌برداری از سوء‌استفاده مالی و فساد سازمان‌یافته اخلاقی در ارگ، بر عدم اطمینان نامزدان عضو این شورا نسبت به تأمین شفافیت و عدالت در انتخابات پیش‌رو افزوده است. به گفته این شورا، افشاگری احمدزی، بیانگر عمق فاجعه انتخاباتی است که «دستگاه غنی» افزون بر بازی با آرای مردم، وقار، عزت و حیثیت آن‌ها را نیز نشانه گرفته و کشور را در منجلاب سوء‌مدیریت و بداخلاقی کارگزارانش گرفتار کرده است.

اعضای این شورا با بیان این‌که غنی قصد دارد تا انتخابات ریاست جمهوری را نیز دست‌کاری کند، هشدار داده‌اند که اجازه چنین کاری را برای او نخواهند داد.

انتخابات ریاست جمهوری قرار است با انتخابات پارلمانی غزنی و انتخابات شوراهای ولایتی در ششم میزان امسال برگزار شود. در این انتخابات به شمول محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، سران حکومت وحدت ملی، هژده نفر نامزد هستند. بیش‌تر نامزدان پیش از این خواستار محدود شدن صلاحیت‌های رییس جمهور و رییس اجرایی تا برگزاری انتخابات شده‌اند. عبدالله با این خواست موافقت کرده‌، اما غنی تا کنون واکنشی نشان نداده است.

گرفته از صفحه هشت صبح