پایان رسیده‌گی به شکایات در ۱۰ ولایت؛ احتمال رفتن انتخابات به دور دوم موجود است

نگاه نو_ کمیسیون شکایات انتخاباتی از پایان مرحله رسیده‌گی به شکایات در پیوند به نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در 10 ولایت کشور خبر می‌دهد. این ولایات شامل لغمان، تخار، دایکندی، ارزگان، زابل، جوزجان، سمنگان، پنجشیر و سرپل می‌شود. محمدرضا فیاض، معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، روز سه‌شنبه، هفدهم جدی، گفت که در ولایات پنجشیر و سرپل فیصله‌های مرتبط به شکایات ثبت‌ شده در این ولایات نیز صادر شده است. فیاض هم‌چنان افزود که در هشت ولایت دیگر فیصله‌های کمیشنران ولایتی این کمیسیون در پیوند به شکایات ثبت‌ شده در این ولایات آماده ابلاغ است.

طبق معلومات معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، در ولایات پروان، میدان‌وردک، لوگر و نورستان، مراحل بررسی و تحلیل حقوقی شکایات پایان یافته است. محمدرضا فیاض تصریح کرد که کمیشنران ولایتی این کمیسیون در این ولایات فعلاً در مرحله تصمیم‌گیری و صدور فیصله در پیوند به شکایات ثبت‌ شده در این چهار ولایت قرار دارند. به گفته او، کار دفتر‌های ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی در سایر ولایات در مرحله بررسی و تحلیل حقوقی شکایات است.

محمدرضا فیاض با اشاره به کارهای انجام ‌شده در دفتر‌های ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی، از چگونه‌گی پیش‌رفت کار بررسی شکایات و رسیده‌گی به آن‌ در این دفتر‌ها ابراز خرسندی کرد. او اطمینان داد که کار بررسی شکایات انتخاباتی و رسیده‌گی به این شکایات تا پایان هفته جاری در دست‌کم 30 ولایت کشور پایان می‌یابد. به گفته او، احتمال دارد این کار در چهار ولایت دیگر که بیش‌ترین رقم شکایات در آن‌ها به ثبت رسیده است، کمی زمان ببرد. با این حال، فیاض خاطرنشان ساخت که تلاش می‌شود در جریان هفته آینده کار رسیده‌گی به شکایات در تمامی ولایات کشور تکمیل شود.

جنجال «یوزرها و پسوردها» حل نشده است

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که مطابق تفاهم‌نامه‌ها کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است در تمامی مراحل رسیده‌گی به شکایات با کمیسیون شکایات انتخاباتی همکاری کند. محمدرضا فیاض گفت که یکی از موارد این همکاری، فراهم کردن امکان دسترسی دفتر‌های ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی به سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات است. به گفته او، به رغم تقاضاهای مکرر کمیسیون شکایات انتخاباتی تا کنون این امکان فراهم نشده است. فیاض هشدار داد که اگر این امکان فراهم نشود، روند رسیده‌گی به شکایات در ولایات دچار مشکل خواهد شد و این می‌تواند کل این روند را متأثر سازد.

دسترسی دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی به سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات از طریق «یوزر» و «پسورد» اختصاصی هر ولایت ممکن می‌شود. کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این تنها دو «یوزر» و «پسورد» در اختیار کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار داده است که تنها دفتر مرکزی و دفتر ولایتی این کمیسیون در کابل مجاز به استفاده از آن‌ است. این مورد برای رسیده‌گی به شکایاتی از اهمیت ویژه برخوردار است که در پیوند به تفاوت آمار بین فرم معلومات بایومتریکی رأی‌دهنده‌گان و فرم کاغذی نتایج آرا ثبت شده است. رقم این شکایات را کمیسیون شکایات انتخاباتی 6 هزار و 881 مورد ذکر کرده است.

طبق اظهارات رضا فیاض، اگر «یوزر» و «پسورد» مورد نظر به زودترین فرصت در اختیار دفتر‌های ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار داده نشود، ممکن است کار رسیده‌گی به شکایات با دو چالش جدی روبه‌رو شود؛ چالش اول از دست رفتن فرصت رسیده‌گی به شکایات و چالش دوم ضایع شدن حق استیناف‌خواهی نامزدان است. او گفت که مشکل دوم زمانی اتفاق خواهد افتاد که شکایات مربوط به تفاوت آمار معلومات بایومتریک رأی‌دهنده‌گان با آمار فرم کاغذی نتایج آرا به صورت شکایات «استثنایی» از ولایات به دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی راجع شود. به گفته فیاض، در این حالت حق استیناف‌خواهی نامزدان ضایع خواهد شد. او گفت که این چالش جدی است و نباید کمیسیون شکایات انتخابات با این چالش مواجه شود.

احتمال رفتن انتخابات به دور دوم

طبق معلومات کمیسیون شکایات انتخاباتی با توجه به حجم بلند شکایات و اثرگذار بودن بعضی از این شکایات روی نتیجه ابتدایی، احتمال رفتن انتخابات به دور دوم موجود است. معاون سخنگوی این کمیسیون گفت که این موضوع زمانی قطعی خواهد شد که کار رسیده‌گی به شکایات در تمامی ولایات به پایان برسد و کمیسیون از مرحله استیناف‌خواهی نیز عبور کند. محمدرضا فیاض هم‌زمان تصریح کرد که در مقابل این احتمال نیز وجود دارد که نتیجه ابتدایی دست‌خوش تغییرات گسترده نشود و با کمی تغییر، انتخابات در دور اول نتیجه بدهد. او تأکید کرد که فعلاً هر دو احتمال با هم برابر است؛ هم رفتن انتخابات به دور دوم و هم داشتن برنده در دول اول.

در پیوند به این موضوع کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید در صورتی که انتخابات به دور دوم برود، آماده است آن را برگزار و مدیریت کند. عبدالعزیز ابراهیمی، از سخنگویان این کمیسیون، گفت که کمیسیون مستقل انتخابات از این پیش برای برگزاری دور دوم انتخابات برنامه‌ریزی کرده است و آماده است این دور از انتخابات را نیز برگزار کند. او اما تأکید کرد که اگر رفتن انتخابات به دور دوم قطعی شود، در آن صورت این انتخابات با مساعد شدن وضعیت جوی کشور در بهار آینده برگزار خواهد شد.

پیش از این برخی از مقامات سازمان ملل نیز گفته‌اند که در صدد تدارک پول برای احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دور دوم هستند. شماری از دسته‌های انتخاباتی از جمله دسته انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حکمتیار پیش از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات گفته بود که انتخابات ششم میزان در دور اول برنده ندارد. هم‌چنان پس از اعلام این نتیجه، دسته انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، از احتمال رفتن انتخابات به دورم سخن گفته است. اما دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی تا کنون باور به رفتن انتخابات به دور دوم ندارد. این دسته انتخاباتی مطابق نتیجه ابتدایی انتخابات در دور اول با کسب 50.64 درصد آرا، برنده انتخابات ششم میزان شده است.