پایان بن‌بست سیاسی؛ توافق‌نامه ارگ و سپیدار آماده امضا است

نگاه نو_ منابع دخیل در مذاکرات ارگ و سپیدار می‌گویند که توافق‌نامه سیاسی میان دو طرف نهایی شده و برای امضا آماده است. با این حال، گفت‌وگوها روی برخی از جزییات توافق‌نامه هم‌چنان ادامه دارد و قرار است پس از توافق دو طرف، به عنوان ضمیمه افزوده شده یا به شکل شفاهی پذیرفته شود. این جزییات چگونه‌گی تقسیم کابینه و مکانیسم تشکیل کمیسیون تعدیل قانون اساسی را نیز شامل است. به گفته یک منبع معتبر در این گفت‌وگوها، زمان دقیق امضای توافق‌نامه هنوز مشخص نشده، اما احتمال دارد که دو طرف آن را در جریان هفته روان امضا کنند. ارگ ریاست جمهوری نیز تأیید کرده که طرف‌های مذاکره روی «مسایل بزرگ سیاسی» تفاهم کرده‌اند و توافق‌نامه سیاسی با سپیدار قرار است به زودی امضا شود. گفتنی است که ارگ و سپیدار پیش‌تر روی کلیات توافق‌نامه، از جمله تقسیم ۵۰ درصدی کابینه، واگذاری کرسی ریاست شورای عالی مصالحه ملی به عبدالله عبدالله و اعطای رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم توافق کرده‌اند.

پس از دو هفته گفت‌وگو روی طرح پیشنهادی سپیدار، ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که توافق روی مسایل مهم سیاسی به دست آمده و قرار است توافق‌نامه میان دو طرف نیز به زودی امضا شود. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری روز شنبه، بیست‌وهفتم ثور گفت که با تلاش حکومت برای حل چالش‌های موجود، پیش‌رفت‌هایی در ادامه این مذاکرات به دست آمده است و قرار است جزییات آن پس از امضای توافق‌نامه همه‌گانی شود. در همین حال، یک منبع دخیل در مذاکرات به روزنامه ۸صبح گفت که متن توافق‌نامه میان ارگ و سپیدار نهایی شده، اما گفت‌وگو روی برخی از جزییات آن ادامه دارد. به گفته این منبع، نیاز است تا جزییات، از جمله زمان اجرا و موارد آن روشن شده و سپس این توافق‌نامه میان دو طرف به امضا برسد.

این منبع افزود که گفت‌وگوها روی جزییات، از جمله مشخص شدن کرسی‌های کابینه و اداره‌های مستقل برای دو طرف و مکانیسم تشکیل کمیسیون تعدیل قانون اساسی، جریان داشته و قرار است نتیجه آن پس از توافق در یک ضمیمه گنجانیده شده یا از سوی دو طرف به شکل شفاهی تأیید شود. به گفته این منبع، احتمال دارد که توافق‌نامه سیاسی از سوی ارگ و سپیدار در جریان هفته روان امضا شود. قرار است زمان مشخص امضای این توافق‌نامه از سوی هیأت دو طرف نهایی شود. پیش‌تر، افراد نزدیک به گروه میانجی گفته بودند که این توافق‌نامه در حضور گروه میانجی و نماینده‌گان برخی از کشورها و سازمان‌های خارجی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله به امضا می‌رسد. با این حال، این منابع تصریح کرده بودند که توافق‌نامه ارگ و سپیدار تنها از سوی گروه میانجی و به شکل شفاهی ضمانت می‌شود.

بر اساس طرحی که دو طرف روی آن توافق کرده‌اند، قرار است «شورای عالی دولت» متشکل از رهبران سیاسی و شخصیت‌های ملی برای ایجاد اجماع سیاسی شکل گیرد. هم‌چنان شورای عالی مصالحه ملی با ریاست عبدالله عبدالله ایجاد می‌شود که مسوولیت رهبری امور صلح را بر عهده خواهد داشت. علاوه بر این، دو طرف روی تقسیم ۵۰ درصدی کابینه توافق کرده‌اند و قرار است والیان نیز بر اساس یک قاعده برخاسته از توافق دو طرف تعیین شود. در این توافق‌نامه آمده است که عبدالرشید دوستم، معاون سابق ریاست جمهوری به رتبه مارشالی ارتقا می‌یابد و هم‌زمان با آن، عضویت شورای عالی دولت و شورای امنیت ملی را نیز به دست می‌آورد.

بر اساس توافق دو طرف، قرار است یک هیأت از بزرگان سیاسی ایجاد شود و از نقض این توافق‌نامه جلوگیری کند. گفتنی است که زمان اعتبار توافق‌نامه میان ارگ و سپیدار نیز پایان حکومت کنونی خوانده شده است. پیش‌تر، برخی از افراد نزدیک به گروه میانجی گفته بودند که این توافق‌نامه ضمانت پنج ساله ندارد و به محض برقراری صلح و شکل‌گیری تلاش‌های برای ایجاد حکومت جدید که گروه طالبان نیز در آن نقش خواهد داشت، پایان می‌یابد. پس از امضای توافق‌نامه از سوی دو طرف، قرار است یک هیأت مذاکره‌کننده از سوی شورای عالی مصالحه ملی برای پیش‌برد مذاکرات رو در رو با گروه طالبان تعیین شود. طرف‌های مذاکره در حالی از پایان بن‌بست سیاسی خبر می‌دهند که روند صلح با گروه طالبان نیز با تشدید جنگ از سوی دو طرف در حالتی مبهم قرار گرفته است.

تنش‌های سیاسی میان ارگ و سپیدار پس از شکل گرفت که کمیسیون مستقل انتخابات، محمداشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده و به وی وثیقه انتخاباتی سپرد. سپیدار که مقر حضور عبدالله عبدالله است، این نتیجه را برخاسته از تقلب دانست و تصریح کرد که «حکومت همه‌شمول»‌ شکل می‌دهد. سپیدار یک‌جا با ارگ ریاست جمهوری در نزدهم حوت سال گذشته مراسم تحلیف برگزار کرد که سبب افزایش تنش‌ها میان دو طرف شد. این تنش‌ها اما با تأکید کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و پا درمیانی گروه میانجی، از جمله حامد کرزی و عبدرب‌الرسول سیاف، سرانجام به گفت‌وگوها میان دو طرف منجر شد.