پاکستان هنوز هم بستر امن هراس‌افگنی در جهان است

در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا در مورد تروریزم آمده است که پاکستان برای سرکوب گروه‌های تروریستی به ویژه گروهک‌های ضد هند و شبکه مخوف حقانی که در افغانستان فعالیت دارد، اقدام اندکی کرده است.

نگاه نو_ اسلام‌آباد از گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا انتقاد کرده می‌گوید که این گزارش تلاش‌های پاکستان در امر امضای توافق‌نامه با طالبان را به شکل بی‌انصافانه‌ای نادیده گرفته است، در حالی که این موافقت‌نامه طی چهار دهه جنگ در افغانستان بهترین زمینه را برای دست‌یابی به صلح دایمی در این کشور مهیا ساخته است.

امیر رانا، مدیر اجرایی انستیتوت مطالعات صلح پاکستان و آگاه مسایل تروریزم و گروه‌های تروریستی، می‌گوید: «این گزارش هشداری است برای پاکستان تا برای جلوگیری از قرار گرفتن در لست سیاه سازمان پول‌شویی جهانی و دیده‌بان تامین مالی تروریزم که مقر آن در پاریس است، شبکه‌های تروریستی و منابع تمویل مالی آن‌ها را هدف قرار داده از بین ببرد».

پاکستان که در سال ۲۰۱۸ شامل فهرست خاکستری جهانی نیروی عملیاتی مالی برای مقابله با پول‌شویی (FATF) قرار گرفته بود، پس از گذاشتن یک سلسله شرایط از سوی آن سازمان یک فرصت دیگر برای این کشور برای توقف فعالیت‌های تروریستی گروه‌های شبه‌نظامی در خاک آن کشور داده شد. اگر پاکستان شامل لست سیاه این سازمان شود، شرایط وام‌گیری بین‌المللی این کشور به شدت محدود خواهد شد.

رانا افزود: «لحن گزارش امسال واشنگتن نسبت به سال گذشته جدی‌تر است؛ این یک هشدار جدی  برای پاکستان است تا تلاش‌های خود را  در امر سرکوب گروه‌های تروریستی که در خاک آن کشور فعالیت دارند، بیش‌تر سازد و از وارد شدن نام  این کشور به لست سیاه جلوگیری کند».

وزارت خارجه پاکستان روز پنج‌شنبه طی اعلامیه‌ای، گزارش سالانه ایالات متحده را نا‌امید‌کننده خواند.

به گفته رانا‌، پاکستان بعضی از سران گروه‌های تروریستی مانند حافظ سعید، رهبر گروه لشکر طیبه را گرفتار کرده، ولی تا هنوز محل بود‌و‌باش سایر تروریستان چون مولانا مسعود اظهر، رهبر گروه جیش محمد که مسوولیت حمله خونین بالای نیروهای هندی را در منطقه کشمیر زیر کنترل هند برعهده گرفت، نامعلوم است.

رانا می‌گوید: «ده‌ها عضو شبه‌قاره آسیای شبکه القاعده طی ماه‌های گذشته در ایالت پنجاب پاکستان دستگیر گردیده که هفته گذشته از سوی محکمه ضد تروریزم این کشور محکوم به حبس طویل شدند که این امر نشان‌دهنده تمایل پاکستان در امر مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی است».

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که القاعده در منطقه از هم فروپاشیده است، ولی نقش پاکستان در امر فروپاشی این گروه که زمانی تهدید جدی برای جهان محسوب می‌شد، نادیده گرفته شده است.

وزارت خارجه پاکستان نقش این کشور در راستای امضای توافق‌نامه صلح ایالات متحده با طالبان را سازنده می‌داند.

مقامات پاکستانی در مورد یافته‌های گزارش سالانه ایالات متحده به اسوشیتد پرس به شرطی که از آن‌ها نام برده نشود، گفته‌اند: ایالات متحده از جانبی می‌خواهد تا پاکستان روابط خود را با طالبان افغان چون حقانی قطع کند، ولی از جانب دیگر می‌خواهد اسلام‌آباد از نفوذ خویش بالای رهبران طالبان بالای میز مذاکره استفاده کند.

رانا می‌گوید این رابطه‌ی چند‌دهه‌ی پاکستان با شبکه حقانی از سال ۱۹۸۰ زمانی که اتحاد جماهیر شوروی بالای افغانستان حمله کرد می‌باشد که امریکا را در پیش‌برد مذاکرات صلح با تحریک طالبان کمک کرده است.

گفته می‌شود مرحله بعدی مذاکرات صلح یا مذاکرات بین‌الافغانی قرار است در ماه جنوری در قطر، جایی که طالبان دفتر سیاسی دارند، برگزار شود.