پاکستان در اعتراض به اظهارات اخیر مقام‌های افغان سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را احضار کرد

وزارت خارجه پاکستان سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را به دلیل آن‌چه «ادعای بی‌اساس و غیرمسوولانه» رهبران افغان علیه پاکستان خوانده‌، احضار کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان که روز دوشنبه، بیست‌وهفتم ثور/اردیبهشت نشر شد، آمده است که اسلام‌آباد نگرانی جدی را از طریق گفت‌وگوی جدی با سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در مورد اظهارات «غیرمسوولانه» و «بی‌اساس» رهبری دولت افغانستان مطرح کرده است.

اسلام‌آباد تأکید کرده است که «اتهامات بی‌اساس» اعتماد را از بین می‌برد و فضای دوستی بین دو کشور را متضرر می‌کند.

پاکستان مدعی است که این اظهارات نقش سازنده این کشور در روند صلح را نادیده می‌گیرد.

وزارت خارجه پاکستان گفته است که از جانب افغانستان خواسته شده است که از طریق سازوکار برنامه عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبسته‌گی به هدف رسیده‌گی مسایل دو جانبه استفاده کند.

نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در پاکستان در این مورد چیزی نگفته است.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان از فردی نام برده نشده است. اما اخیراً رییس جمهور غنی و حمدالله محب، مشاور امنیت ملی او در اظهاراتی از حمایت پاکستان از طالبان انتقاد کرده‌‌اند.

رییس جمهور غنی بارها تأکید کرده است که پاکستان از طالبان حمایت می‌کند و رهبران این گروه در پاکستان دفاتر دارند.

باری رییس جمهور غنی در گذشته تأکید کرده بود که پاکستان دو راه دارد که باید از میان دشمنی و دوستی با افغانستان یکی را انتخاب کند.

از جانب دیگر، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، در ننگرهار ولایت هم مرز با پاکستان اعلام کرد که این کشور در صدد گسترش مرزهای خود با افغانستان است و به همین دلیل از گروه طالبان که او این گروه را «قدرت‌طلب» توصیف کرد، استفاده می‌کند.