پانزده روز تا تصمیم‌گیری درباره نتیجه نهایی انتخابات؛ کار بررسی «اعتراضات استینافی» امروز آغاز می‌شود

نگاه نو_ کمیسیون شکایات انتخاباتی کار بررسی «اعتراضات استینافی» و رسیده‌گی به این اعتراضات را امروز شنبه، 28 جدی، در دفتر مرکزی این کمیسیون آغاز می‌کند. این خبر را محمدرضا فیاض، معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، روز جمعه، 27 جدی، در صحبت با خبرگزری اعلام کرد. فیاض گفت که مهلت ثبت «اعتراضات استینافی» پایان یافته است و قرار است روز شنبه روند بررسی این اعتراضات آغاز شود. به گفته او، رقم دقیق «اعتراضات استینافی» ثبت‌شده در دفاتر کمیسیون شکایات انتخاباتی هم‌زمان با شروع روند بررسی این اعتراضات همه‌گانی می‌شود؛ اما تا پایان روز پنج‌شنبه، 16 جدی، رقم این اعتراضات به دو هزار و 200 مورد می‌رسید.

در شماری از ولایات در جریان روز جمعه هم ثبت «اعتراضات استینافی» جریان داشته است. به گفته محمدرضا فیاض، در این دسته از ولایات، فیصله‌های دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی در پیوند به شکایات ناشی از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات دیرتر اعلام شده بود، به همین دلیل احتمال دارد رقم «اعتراضات استینافی» از مرز دو هزار و 200 مورد عبور کند.

طبق معلومات کمیسیون شکایات انتخاباتی، بیش‌ترین «اعتراضات استینافی» توسط دو دسته انتخاباتی پیش‌تاز ـ ‌دولت‌ساز و ثبات و هم‌گرایی ـ ثبت شده است. هم‌چنان بیش‌ترین «اعتراضات استینافی» ثبت‌شده به ولایات ننگرهار، پکتیا و کنر اختصاص دارد که به ترتیب به 498، 284 و 225 مورد می‌رسد. فیاض خاطرنشان ساخت که کم‌ترین رقم این اعتراضات به ولایات بغلان و نورستان تعلق دارد که از یک تا دو مورد تجاوز نمی‌کند. اما در شماری از ولایات از جمله پروان، میدان‌وردک، کندز و سمنگان حتا یک مورد اعتراض هم در مرحله استیناف‌خواهی ثبت نشده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی هم‌زمان با شروع بررسی «اعتراضات استینافی» و رسیده‌گی به این اعتراضات، کار رسیده‌گی به «شکایات استثنایی» را نیز آغاز می‌کند. محمدرضا فیاض، شمار این شکایات را 111 مورد اعلام کرد. کار رسیده‌گی به این شکایات توسط دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی به دفتر مرکزی این کمیسیون ارجاع شده است. تا هنوز نوعیت و ماهیت این شکایات مشخص نیست.

کمیسیون شکایات انتخاباتی برای رسیده‌گی به «اعتراضات استینافی» و «شکایات استثنایی» به پانزده روز کاری نیاز دارد که سر از امروز آغاز می‌شود. پس از این مرحله، نتیجه نهایی انتخابات مشخص و توسط کمیسیون مستقل انتخابات اعلام خواهد شد. فیاض می‌گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی بیش‌ترین تلاش خود را به کار خواهد بست تا در زمان تعیین شده کارش را به پایان ببرد.

رقم «اعتراضات استینافی» بلند است

مسوولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا «فیفا» با اشاره به رقم ثبت‌شده «اعتراضات استینافی» می‌گویند که این رقم بسیار بلند است و به معنای آن است که دسته‌های انتخاباتی از فیصله‌های دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی راضی نیستند. به گفته یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا، در انتخابات‌های گذشته سابقه نداشته است که در برابر فیصله‌های دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی تا این اندازه اعتراض موجود بوده باشد. او از جانب دیگر گفت که دسته‌های انتخاباتی با ثبت رقم بلند اعتراضات تلاش کرده‌اند از شکایات شان دفاع و این پیام را مخابره کنند که به جز از به کرسی نشاندن خواست خود‌شان، به هیچ فیصله‌ دیگری تن نخواهند داد. یوسف رشید، عواقب این تلاش را خطرناک توصیف کرد.

نتیجه ابتدایی انتخابات در اول ماه جدی اعلام شد. پس از آن دسته‌های انتخاباتی در پیوند به این نتیجه 16 هزار و 545 مورد شکایت را در دفاتر کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کردند. از این میان نه ‌هزار و 866 مورد شکایت «به دلیل موجه نبودن و عدم ارایه مدارک اثباتیه» توسط دفاتر این کمیسیون رد شده است. اکنون احتمال می‌رود که بخشی از «اعتراضات استینافی» نیز پس از بررسی این اعتراضات توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی رد و از سقف این اعتراضات کاسته شود. کمیسیون شکایات انتخاباتی در حالی که رقم «اعتراضات استینافی» ثبت‌شده را بلند می‌داند، اما تأکید دارد که مطابق قانون به این اعتراضات رسیده‌گی خواهد کرد.

کار بازشماری آرا آغاز نشده است

کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون کار بازشماری آرای مربوط به پنج‌هزار و 316 محل رأی‌دهی را آغاز نکرده است. علت آن این است که کمیسیون شکایات انتخاباتی تا کنون فهرست این شمار از محلات را در اختیار این کمیسیون قرار نداده است. در این رابطه محمدرضا فیاض به روزنامه 8صبح گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار است امروز شنبه فهرست محلاتی را که آرای آن نیاز به بازشماری دارد، در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار دهد. فیاض افزود که انتظار می‌رود به محض شریک شدن این فهرست، کار روی تهیه پلان عملیاتی برای بازشماری آرای محلات فوق نیز در کمیسیون مستقل انتخابات آغاز شود.

آرای پنج‌هزار و 316 محل در 21 ولایت کشور در نتیجه رسیده‌گی به شکایات ناشی از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات در دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی به سوی بازشماری سوق یافته است. این رقم 20 درصد کل محلاتی را تشکیل می‌دهد که در روز انتخابات باز گزارش شده است. انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان در 26 هزار و 563 محل برگزار شده بود. کمیسیون شکایات انتخاباتی امیدوار است کار بازشماری آرا در این محلات در جریان پنج یا شش روز تکمیل شود. اگر چنان‌چه در فاصله زمانی پانزده روزه این کار انجام نشود، ممکن است فیصله نهایی کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد نتیجه انتخابات با تأخیر روبه‌رو شود.

انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان امسال برگزار شد. از آن زمان تا کنون بیش از سه‌ونیم ماه سپری شده است، اما تا کنون نتیجه نهایی آن مشخص نشده است؛ هرچند گمان برده شده است که این انتخابات در دور اول بدون نتیجه خواهد بود.