وزیر دفاع آلمان: ما باید بازهم در کنار افغانستان بمانیم

انه گریت کرامپ کارنباور، وزیر دفاع فدرال آلمان تأکید کرده است که بعد از خروج سربازان بین‌المللی نباید افغانستان تنها گذاشته شود. به روز چهارشنبه آخرین سربازان آلمانی از افغانستان به کشور شان برگشتند.

انه گریت کرامپ کارنباور، وزیر دفاع آلمان چهارشنبه شب در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون عامه آلمان «ای آر دی» در این ارتباط گفت: «اگرچه ما از نظر نظامی این کشور را ترک می‌کنیم، اما ما باید بازهم در کنار افغانستان بمانیم، مثلاً از طریق ادامه حمایت ملکی و یا در ناتو در این باره بحث کنیم که چگونه می‌توانیم به حمایت از اردوی افغانستان ادامه بدهیم.»

کرامپ کارنباور گفت که ماموریت افغانستان این درس را به ما آموخته است که در ماموریت‌های دیگر بین‌المللی در مورد اهداف واقع‌بینانه سیاسی دقیقاً فکر شود.

 وزیر دفاع آلمان افزود: «این برای من یکی از درس‌های است که من آن را در نظر می‌گیرم و ما باید قبل از همه در ارتباط به ماموریت ما در کشور مالی نیز به آن توجه کنیم.» در مالی به روز جمعه گذشته بر اثر یک حمله انتحاری، دوازده سرباز آلمانی و یک سرباز کلاه آبی زخمی شدند.

Afghanistaneinsatz der Bundeswehr endet
به روز چهارشنبه آخرین سربازان آلمانی از افغانستان به کشور شان برگشتند

به گفته کرامپ کارنباور این تصور که از افغانستان می‌توان به سرعت دولتی براساس الگوهای اروپایی ایجاد کرد، یک اشتباه بوده است. او گفت: «به این دلیل، دست‌آوردهای امروزی، بهبودی‌هایی که برای تمام یک نسل حاصل شده است، ناچیز در نظر گرفته می‌شوند. من به این باورم که ما نباید این اشتباه را در دیگر ماموریت‌های بین‌المللی، مثلاً در منطقه ساحل صحرای افریقا و مالی، تکرار کنیم.»

در حال حاضر حدود ۹۰۰ سرباز آلمانی در چارچوب ماموریت سازمان ملل متحد موسوم به «مینوسما» در مالی سهیم اند. هدف این ماموریت حمایت از روند صلح در مالی می‌باشد.