وزیر داخله ایران: تردد قانونی اتباع افغانستانی به ایران تسهیل می‌شود

نگاه نو_ در دیدار وزیر ایران با سرپرست وزارت خارجه افغانستان مقرر شد دولت‌های هر دو کشور تلاش کنند همه موانعی که در مسیر تردد قانونی اتباع افغانستانی به ایران است، برداشته شود و تردد قانونی تسهیل شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی روز دوشنبه در دیدار با محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان گفت: موضوعات بسیار مهم در جهت افزایش همکاری ها و تقویت رابطه بین دو کشور در حوزه های مطرح شد.

وی ادامه داد: یکی از مباحث و موضوعات مطرح مرزی است و درباره آنچه که در مناطق مرزی اتفاق می‌افتد با یکدیگر موافقت نامه امنیتی داریم و مقرر شد کمیسیونهای مشترک مرزی و کمیساریای رویایی مرزی را به صورت مستمر و در زمان بندی های مشخص بگذاریم و مسائل مان را آنجا مطرح کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم بین ما و افغانستان سند همکاری جامع است که این سند جامع همکاری در سفر رییس جمهور کشورمان که آن زمان آقای اتمر مسئول شورای امنیت ملی بودند مطرح شد و حدود ۵ سال است که روی این سند کار بسیار جدی و خوبی شده است.

وزیر داخله/کشور ایران اضافه کرد: خبر خوشی که آقای اتمر به ما دادند این است که ظرف ۳ ماه بتوانیم این سند همکاری جامع را با هم یک پارچه کنیم و بتوانیم در دو کشور مصوب و اجرایی کنیم که حتما تحول بسیار زیادی خواهد بود.

وزیر داخله/کشور ایران گفت: مسئله دیگر بحث اتباع افغانستانی و نحوه تردد آنها به داخل ایران بود؛ آقای اتمر هم متذکر شدند و تشکر کردند و یادآور شدند که جمهوری اسلامی ایران ظرف ۴۰ سال همکاری های خوبی در این زمینه داشته و مقرر شد دولت های هر دو کشور تلاش کنند همه موانعی که در مسیر تردد قانونی است برداشته شود و تردد قانونی تسهیل شود که بتوانیم برادران افغانستانی خود را از طریق مسیرهای کاملاً قانونی و حمایت شده در ایران حضور یابند و آنها با اعتماد و اطمینان بیشتری بتوانند کارهای خود را انجام دهند.

رحمانی فضلی اظهار داشت: همچنین مقرر شد در بحث توسعه منطقه‌ای بین ایران و افغانستان همکاری بین ولایتهای همجوار و همچنین سرمایه گذاران در مناطق مرزی همان ولایتها و نشست‌های مشترک داشته باشیم که ایران آمادگی لازم را برای این نشست ها دارد و امیدواریم که در یک زمانبندی مشخص همکاران بنده در حوزه اقتصادی و امنیتی و همکاران جناب آقای اتمر در حوزه اقتصادی و امنیتی افغانستان به ما بدهند تا این کار هم انجام شود.

وی بیان داشت: امیدواریم این نشست ها و جلسات و این تبادل افکار و نظرات موجب خیر و برکت برای دو کشور همسایه که زبان مشترک، تاریخ مشترک دارند و فرهنگ مشترک دارند داشته باشیم و همچنین امیدوارم که این نشست ها ادامه داشته باشد تا نتایجی که الان به دست آمد در عمل هم محقق شود.