وزارت معارف مکتب میا خان را در پکتیا اعمار می کند

وزارت معارف به میاخان لقب “قهرمان معارف” را داده و می خواهد به نام وی در ولایت پکتیا یک مکتب اعمار کند.

نگاه نو_ میا خان ، مرد ۶۳ ساله باشنده روستای دور دستی در ولسوالی شرن ولایت پکتیا است. هرچند او مکتب نخوانده است، اما سه دختر اش را هر روز  به یگانه مکتب دخترانه در فاصله ۱۲ کیلومتری، می برد. این مرد زمانی مطرح شد که تصاویرش در رسانه های اجتماعی منتشر و دست به دست شد.  میا خان ساعت ها در عقب درهای مکتب انتظار می کشد تا درس دخترانش تمام شود و آنان را دو باره به خانه  ببرد. این مرد در حالی دختران اش را تا مکتب همراهی می کند، که در بسیاری بخش های دور دست افغانستان برخی از مردم دختران شان  را اجازه  نمی دهند که به مکتب بروند.

 میا خان “قهرمان معارف”

وزارت معارف افغانستان روز پنجشنبه ( ۲جنوری) در یک اعلامیه میا خان را به خاطر پیشتبانی از آموزش دختران اش و این که برای آموزش آنان  وقت اش را وقف کرده است « قهرمان معارف» لقب داد. در این اعلامیه آمده است که این وزارت تصمیم دارد تا یک مکتب در روستای محل سکونت وی اعمار کرده و آن را به نام میاخان نامگذاری کند.

میرویس بلخی، وزیر معارف افغانستان میا خان را به دفترش دعوت کرده و با دادن تقدیر نامه از او قدر دانی کرده است. وزیر معارف افغانستان این اقدام میا خان را به ویژه در بخش های دور دست افغانستان الهام بخش برای دیگران توصیف کرده است.

 
زحمت کشیدن و امید به آینده

میا خان گفته است که او و دختران اش زمان زیادی را صرف رفت و برگشت به مکتب می کنند. او که بیماری قلبی دارد به خبرگزاری آلمان گفته است که آرزو دارد که دختران اش داکتر شوند.

 آموزش دختران و رفتن آنان به مکتب یک مسئله جدی در افغانستان به شمار می رود. بر بنیاد ارقام ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد، در افغانستان ۷،۳ میلیون کودک به مکتب دسترسی ندارند که از این میان ۶۰ در صد دختران هستند.

به نقل از خبرگزاری، حکومت افغانستان تلاش دارد تا در بخش ها و مناطق دور دست به دلیل مشکلات امنیتی و مالی زمینه و امکانات آموزشی را به کمک باشندگان محل فراهم سازد. این خبرگزاری از  قول سکینه احساس، سخنگوی ولایت دایکندی نگاشته است که چندی پیش شاه یونس خان، یکی از باشندگان این ولایت برای ۱۲۰ تن از دانش آموزان در زمین شخصی اش یک مکتب ساخت.