وزارت صلح: زنان در هیأت مذاکره‌کننده نقش فعال و معنادار خواهند داشت

رییس جمهور غنی، اعلام کرد که هیأت مذاکره‌کننده «جمهوری اسلامی» تا بیستم حوت تشکیل خواهد شد. وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که حضور زنان در این هیأت فعال و چشم‌گیر خواهد بود.

نگاه نو_ ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، گفت که به زنان در هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان نقش «فعال و معنادار» داده شده‌ است.

خانم انوری افزود کسانی که به نماینده‌گی از زنان در این هیأت تعیین ‌شده‌اند، صلاحیت و صلابت دفاع از حقوق زنان را در میز مذاکره صلح خواهند داشت.

به گفته او، برای عضویت زنان در هیأت مذاکره‌کننده دولت مشورت‌های لازم صورت گرفته است و از میان زنان چهره‌های «فعال و متبارز» انتخابات شده‌اند.

وزارت دولت در امور صلح هرچند می‌گوید که هیأت مذاکره‌کننده دولت را تشکیل کرده‌ است، اما تاکنون شمار زنان عضو این هیأت را مشخص نکرده است.

براساس موافقت‌نامه‌ی صلح که میان امریکا و گروه طالبان امضا شده است، قرار است مذاکرات بین‌الافغانی در بیستم حوت شروع شود. متن موافقت‌نا‌مه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان در دهم حوت در دوحه، پایتخت قطر، امضا شد.

هم‌‌زمان با این‌که آماده‌گی‌ها برای شرکت در نشست بین‌الافغانی صلح مطرح می‌شود، نگرانی‌هایی در مورد از دست رفتن حقوق زن نیز شکل می‌گیرد.

یکی از تأکیدات همیشه‌گی‌ نهادهای حقوق بشری، سازمان‌های بین‌المللی، سازمان ملل متحد و حامیان افغانستان، حضور معنادار زنان در میز مذاکره با گروه طالبان است.

تأکید روی حضور معنادار زنان در روند صلح به دلیل تجربه‌ای که زنان از نوعیت حاکمیت طالبان دارند، صورت می‌گیرد.

گروه طالبان در پنج سال حاکمیت‌شان برای زنان آزادی «حداقلی» قایل نبود و آن‌ها را از حضور در اجتماع محروم کرده‌ بود.

طالبانی که به نماینده‌گی از این گروه در رسانه‌ها صحبت می‌کنند و یا هم مذاکرات را به پیش می‌برند، گفته‌اند که تغییرات بنیادین در دیدگاه گروه طالبان آمده است و این گروه به حقوق زنان احترام دارد.

مقام‌های حکومتی بارها وعده داده‌اند که حضور زنان را در مذاکرات صلح تضمین می‌کنند و حقوق زنان و هم‌چنان مجموع دست‌آوردهایی را که مردم در ۱۹ سال اخیر به دست آورده‌اند، به معامله نمی‌گیرند. نگرانی اما از تکرار حاکمیت طالبان هم‌چنان باقی است.

چندی پیش یک نظرسنجی در پیوند به روند صلح که از سوی انستیتیوت مطالعات جنگ و صلح انجام شده بود به نشر رسید. یافته‌های این نظرسنجی نیز نشان می‌داد که ۸۳ درصد مردم حامی حضور زنان در گفت‌وگوهای صلح هستند.

یافته‌های این نظرسنجی براساس گفت‌وگو با ۵ هزار و ۳۸ نفر از شهروندان کشور در دو گروه سنی ۱۸ تا ۴۰ سال و بالاتر از ۴۰ سال استوار است. ۶۴.۹ درصد مصاحبه‌شونده‌گان این نظرسنجی مردان و ۳۵.۱ درصد آن‌ها زنان بوده‌اند.