وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث با کمبود بودجه مواجه است

نگاه نو_ وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث برای پیش‌گیری از حوادث طبیعی در زمستان جاری به ۱۷۴ میلیون افغانی نیاز دارد که از این میان، در حال حاضر تنها ۷۰ میلیون آن از سوی وزارت مالیه پرداخت شده است. مسوولان در این وزارت می‌گویند که از میان ۲۰۰ میلیون افغانی وجه احتیاطی این وزارت، حدود ۶۳ میلیون آن پرداخته شده و باقی آن بسته‌گی به تصویب سند بودجه توسط مجلس نماینده‌گان دارد. مجلس نماینده‌گان در دو نشست اخیر به دلیل تکمیل نشدن نصاب نتوانسته روی سند بودجه بحث کند. شماری از اعضای این مجلس پیش‌تر گفته بودند که سند بودجه متوازن نیست و باید روی آن تجدید نظر شود. قرار است اعضای مجلس نماینده‌گان در اخیر همین ماه برای ۴۵ روز به رخصتی زمستانی بروند. گفتنی است که از میان ۳۶ میلیون دالر پولی که در مجموع توسط نهادهای حکومتی و مؤسسه‌های ملی و بین‌المللی برای تطبیق طرح مشترک زمستانی تخمین شده، تنها ۲۵ میلیون دالر آن در حال حاضر آماده است که در مجموع، کمبود ۱۱ میلیون دالری را نشان می‌دهد.

هم‌زمان با رسیدن فصل زمستان و هشدار ریاست هواشناسی در مورد میزان بلند بارش باران و برف در شماری از حوزه‌های کشور، مسوولان وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گویند که برای رسیده‌گی به نیازهای شماری از بی‌جاشده‌گان، چشم به تصویب سند بودجه سال ۱۳۹۹ در مجلس نماینده‌گان دوخته‌اند. احمدتمیم عظیمی، سخنگوی این وزارت روز یک‌شنبه، ۱۵ جدی در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح گفت که از میان ۱۷۴ میلیون افغانی پولی که طرح زمستانی این وزارت هزینه بر می‌دارد، حدود ۷۰ میلیون آن در حال حاضر از سوی وزارت مالیه فراهم شده است. وی افزود که این طرح از اوایل فصل زمستان به شکل عملی و با بازگشایی شماری از جاده‌ها، از جمله مسیر سالنگ‌ها آغاز شده است. گفتنی است که باز کردن راه‌های ولایات به ولایات، ولسوالی‌ها به ولسوالی‌ها و قریه‌ها به قریه‌ها در جریان فصل زمستان از بخش اول این طرح به شمار می‌آید.

آقای عظیمی افزود، بخش دوم طرح وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث که در هم‌آهنگی‌ با وزارت‌های امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان و وزارت صحت‌ عامه اجرا می‌شود، کمک به خانواده‌هایی است که به دلیل حوادث طبیعی و جنگ‌های خارجی بی‌جا شده‌اند. وی گفت که در حال حاضر، از میان ۹۶ هزار و ۳۸۲ خانواده بی‌جا شده در سال ۱۳۹۸، توزیع پول به حدود ۶۹ هزار خانواده توسط وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان و در هم‌آهنگی با این وزارت جریان دارد. سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث افزود که این وزارت برای کمک به ۲۷ هزار و ۳۸۲ خانواده باقی‌مانده، پیشنهاد ۴۱۱ میلیون افغانی را در چارچوب یک کمیته و در هم‌آهنگی با وزارت‌های همکار به رییس جمهور غنی فرستاده است که این بودجه از سوی رییس جمهور غنی منظور شده، اما هنوز این وزارت در انتظار تصویب بودجه از سوی مجلس نماینده‌گان است.

آقای عظیمی تصریح کرد که این پول پس از تصویب توسط مجلس نماینده‌گان از سوی وزارت مالیه به حساب وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان فرستاده شده و سپس در هم‌آهنگی با ریاست‌های مبارزه با حوادث در ولایات به خانواده‌های بی‌جا شده توزیع می‌شود. وی گفت که وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث حدود ۲۰۰ میلیون افغانی را از بودجه حکومت به عنوان وجه احتیاطی برای فصل سرما در نظر گرفته‌ تا هنگام حوادث در ولایاتی که در معرض خطر شدید حوادث طبیعی قرار دارد (از جمله تخار، بدخشان، لوگر، میدان‌وردک، ننگرهار، پکتیا، خوست و نورستان)، استفاده کند. با این حال، مسوولان در این وزارت تایید می‌کنند که از ۲۰۰ میلیون افغانی وجه احتیاطی، تنها ۶۳ میلیون آن از سوی وزارت مالیه اجرا شده و گفته می‌شود که این وزارت برای اجرای پول باقی‌مانده تا تصویب سند بودجه توسط مجلس نماینده‌گان، زمان خواسته است.

هم‌زمان با این، کمیسیون عالی مبارزه با حوادث روز گذشته به رهبری عبدالله عبدالله یک نشست برگزار کرد. بر اساس اعلامیه نشر شده، نجیب‌‌آقا فهیم، وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث در این نشست گفته است که طرح زمستانی بر اساس پیش‌گویی دو ماه پیش ساخته شده و با توجه به این‌که «زمستان پیش رو پی‌آمدهای ناگوار را در قبال دارد» و «به منظور رسیده‌گی به حوادث احتمالی فصل سرما»، این طرح بازخوانی شده است. به نقل از اعلامیه نشر شده از سوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، آقای فهیم گفته که تطبیق این طرح نیازمند ۱۷۴ میلیون افغانی است و با اجرای ۷۰ میلیون آن، وزارت مالیه وعده کرده که تا یک‌ماه دیگر، ۱۰۴ میلیون افغانی دیگر را نیز اجرا خواهد کرد.

هزینه مجموعی و مشترک طرح زمستانی‌ رسیده‌گی به حوادث که در همکاری نهادهای دخیل دولتی و مؤسسه‌های بین‌المللی فراهم می‌شود، ۳۶ میلیون دالر برآورد شده است. از این میان اما گفته می‌شود که تنها ۲۵ میلیون دالر آن در هم‌آهنگی با مؤسسه‌های بین‌المللی آماده است که کمبود ۱۱ میلیون دالری را نشان می‌دهد. هزینه ۱۷۴ میلیون افغانی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث نیز در جمع هزینه مجموعی جا دارد. گفتنی است که بودجه حالات اضطرار وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث در سال گذشته حدود ۱.۵ میلیارد افغانی بوده که در سال جاری، این میزان به حدود یک میلیارد افغانی کاهش یافته است. سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح تایید کرد که این وزارت حدود ۹۰ درصد از بودجه سال گذشته‌اش را مصرف کرده است.

مسوولان وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث در حالی از روبه‌رو شدن با کمبود بودجه خبر می‌دهند که بر اساس هشدار ریاست هواشناسی کشور، حدود ۲۰ ولایت در روزهای اخیر در معرض بارش شدید باران و برف‌باری سنگین قرار دارد. این در حالی است که این ریاست احتمال سرازیر شدن سیلاب را در ولایت‌های قندهار، هلمند، نیمروز و فراه نیز پیش‌بینی کرده است. بر اساس پیش‌بینی این ریاست، میزان باران بین پنج تا ۵۰ ملی متر و میزان برف میان ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر پیش‌بینی شده است. اداره هواشناسی پیش‌تر احتمال باران بیش‌ از حد معمول را در سه ماه آینده میلادی کشور در ساحات شمالی و شمال‌شرقی پیش‌بینی کرده بود.