سخی، قهرمان کوه‌نوردی افغانستان هنگام صعود به یکی از بلندترین قُله‌های جهان جان باخت

علی‌اکبر سخی، قهرمان کوه‌نوردی و رهبر تیم کوه کوهنوردان «هایک و وینچر» هنگام صعود به دومین قله‌ی مرتفع جهان (کی ۲) روز پنج‌شنبه، سی‌ام جان خود را از دست داد.

دلیل مرگ او هنوز مشخص نشده است اما یکی از نزدیکان و از همرزمان سابق علی‌اکبر به خبرنگاران گفت که ممکن است کم‌بود اکسیجن، باعث این اتفاق شده باشد، چون به گفته‌ی او، هرچه از سطح بحر بالاتر می‌رویم‌، میزان اکسیجن کم و کمتر می‌شود.

آقای سخی از باشندگان اصلی ولسوالی/شهرستان دوشی ولایت/استان بغلان است و کارنامه‌ی درخشانی در زمینه کوه‌نوردی دارد. او و تیم نه نفری هایک و وینچر توانسته بود که پس از هفده روز کوه‌نوردی، به تاریخ ۶ اگست ۲۰۲۰ قله‌ی نوشاخ در شمال شرق افغانستان، یعنی بلندترین قله‌ی افغانستان را فتح کند.

قله‌ی کی ۲ دومین قلعه‌ی مرتفع جهان پس از قلعه‌ی اوریست است که در شمال‌شرق پاکستان قرار دارد و ارتفاع آن از سطح بحر ۸۶۱۱ متر می‌باشد.

گفته می‌شود که تا حال ۳۷۷ کوه‌نورد توانسته ارتفاع کوه کی ۲ را بالا بروند و افتخار فتح این نقطه‌ی مرتفع غیرقابل دسترس را بدست بیاورند.

این قله برای کوه‌نوردان یک چالش است و از نظر مسیر صعود، سخت‌ترین و فنی‌ترین مسیر را دارا هست.

تعداد کسانی که موفق شده‌اند به سلامت این قله را فتح کنند و برگردند، زیاد نیست و تعداد کوه‌نوردانی که در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند، برابر با یک چهارم کسانی است که صعود موفق داشته اند.

علی‌اکبر اولین کوهنورد اهل افغانستان است که در این کوه بالا شده است.

یک منبع نزدیک به علی اکبر سخی به خبرگزاری گفت که او مشمول ویزای خاص مهاجرت آمریکا (SIV) بوده و همراه با خانوده‌اش قصد سفر به این کشور را داشته است.

این منبع گفت که علی اکبر به همزیستی باور داشت و در این راستا تلاش می‌کرد تا دختران کوهنورد و پسران بتوانند در کنار هم بلندترین قله‌ها را فتح کنند.

علی اکبر با تیم نه نفری‌اش که شامل سه دختر و شش پسر بود به تاریخ ۱۸ جولای ۲۰۲۰ کابل را به قصد قله‌ی نوشاخ در شمال‌شرق افغانستان ترک کردند و به تاریخ ۶ آگست ۲۰۲۰ بر فراز این قعله ایستادند.

فاطمه سلطانی یکی از اعضای این تیم توانست رکورد جوان‌ترین دختر که قلعه‌ی نوشاخ را فتح کرده به اسم خود ثبت کند و او فقط ۱۸ سال داشت.