دختران نوجوان فوتبالیست افغانستان با کمک کارداشیان و نهاد امدادی یهودی به بریتانیا رسیدند

گروهی از فوتبالیست‌های دختر افغان و خانواده‌های شان که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به پاکستان فرار کرده بودند، به بریتانیا رسیدند.

در این “عملیات نجات پرهزینه” چندین فرد و گروه از جمله ورزشکاران، یک خاخام حسیدی و همچنین کیم کارداشیان وست، چهره مشهور آمریکایی سهم داشته‌اند.

هواپیمای حامل آنها توسط یک سازمان امدادی یهودی ‘تزدک ‘ (Tzedek) چارتر شده بود و هزینه آن را کیم کارداشیان پرداخت کرده است.

دختران فوتبالیست نجات‌داده شده بین ۱۳ تا ۱۹ ساله هستند که از پاکستان به بریتانیا منتقل شدند. آن‌ها در بریتانیا اسکان داده خواهند شد و به عنوان پناهنده به زندگی خود ادامه خواهند داد.

خالده پوپل، کاپیتان پیشین تیم ملی زنان افغانستان که در این عملیات نجات سهم داشت و از دانمارک آن را هماهنگ کرده بود، گفته است: “من بسیار خوشحالم و به این دختران افتخار می کنم. آنها آسیب دیدند. آنها خیلی چیزها را پشت سر گذرانده‌اند و توانسته‌اند قوی بمانند. اکنون می‌توانند زندگی جدیدی را شروع کنند و نفس آزادی بکشند.”

خالده پوپل، کاپیتان پیشین تیم فوتبال زنان افغانستان
توضیح تصویر،خالده پوپل، کاپیتان پیشین تیم فوتبال زنان افغانستان

خاخام موشه مارگارتن، رئیس و بنیانگذار انجمن تزدک که یک گروه امدادگر یهودی است، نیز ابراز خوشحالی کرده است. او گفته:”به عنوان پسر و نوه بازماندگان هولوکاست، زمانی که مردم صالح غیریهودی برای کمک به نجات تعداد زیادی از یهودیان پا به پا گذاشتند، در قلبم می دانم که باید در زمان نیاز زمانی که جان آنها در خطر است، در کنار دیگران باشیم.”

این نوجوانان که از ولایات مختلف افغانستان هستند، با تسخیر شهرهای آنها توسط طالبان، همگی نگران جان خود بودند و برخی از خانواده های آنها تهدید به مرگ شده بودند.

آنها وحشت‌زده راهی کابل شدند و قرار بود در پایان ماه آگوست/اوت به قطر منتقل شوند.آنها تقریباً در باند فرودگاه بودند که به دلیل هشدارهای امنیتی از اتوبوس خود خارج شدند. دو ساعت پس از آن فرودگاه توسط یک بمب‌گذار انتحاری مورد حمله قرار گرفت و بیش از ۱۸۰ نفر کشته شدند.ده روز بعد، به دنبال لابی‌ در سطح بالا و فرمان عمران خان، نخست وزیر پاکستان، برای آن‌ها اجازه عبور از مرز به پاکستان داده شد. اما آنها فقط ویزای موقت پاکستان را داشتند.

این دختران از حمایت آندریا رادریزانی، رئیس باشگاه فوتبال لیدز یونایتد نیز برخوردار بودند.

دولت بریتانیا حدود یک ماه قبل اعلام کرد که به این دختران ویزا و اسکان می‌دهد.

اما آنها هنوز برای رساندن خود به بریتانیا نیاز به همکاری مالی داشتند که سپس فراهم شد و بالاخره هواپیمای حامل این گروه ۱۳۰ نفره شب گذشته به فرودگاه استانستد در اطراف لندن رسید.

آنها قرار است ۱۰ روز آینده را در قرنطینه بگذرانند.

خالده پوپل به بی‌بی‌سی در مورد آینده آن‌ها گفت: “ما به اولین هدف خود رسیدیم. هدف بعدی همکاری با سازمان‌های فوتبال برای کمک به آنها برای شروع کارنامه جدید شان در فوتبال است.”

تیم سابق زنان افغانستان پیشتر با هواپیما به استرالیا منتقل شد و تیم دختران بعداً در پرتغال پناهندگی گرفتند.