اعضای تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان به پاکستان رسید

مقام‌های پاکستان می‌گویند که اعضای تیم فوتبال بانوان افغانستان به اسلام آباد رسیده‌اند.

آنها دیروز (۱۴ سپتمبر) از عبورگاه تورخم داخل این کشور همسایه شدند.

فواد چودری٬ وزیر اطلاعات پاکستان در تویت خود نوشت: “از اعضای تیم فوتبال بانوان افغانستان که از طریق تورخم وارد پاکستان شده‌اند٬ استقبال شد.”

آقای چودری جزییات بیشتر نداده و هنوز روشن نیست که چه تعداد از اعضای تیم به پاکستان رفته اند و پلان بعدی آن‌ها چیست؟

اما خالده پوپلزی٬ کاپیتان سابق تیم فوتبال بانوان افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته که اعضای تیم بانوان با کمک و حمایت دوست‌های خوب و ارگان‌های مختلف به کشور امن‌تر انتقال یافتند.

خالده پوپلزی٬ کپتان سابق تیم ملی فوتبال افغانستان
خالده پوپلزی٬ کپتان سابق تیم ملی فوتبال افغانستان

او می‌افزاید که بیش از ۷۹ نفر شامل بازیکنان فوتبالیست هرات، مزار و خانواده‌های‌شان انتقال داده شده‌اند.

اعضای تیم بانوان، فعالان سیاسی و اجتماعی زن، و دیگر شخصیت‌های معروف هنری و فرهنگی در یک بخش از موج هجرت از افغانستان که ماه گذشته بعد از تسلط طالبان بر کابل آغاز شده٬ کشور خود را ترک می‌کنند.

تیم فوتبال بانوان ازسوی فدراسیون فوتبال افغانستان در سال‌های اخیر تاسیس شد. این تیم برخی بازیکنان نیرومند داشت که در بازی‌های بین‌المللی هم اشتراک کردند.

تیم فوتبال بانوان افغانستان بعد از این که چند سال پیش کرام‌الدین کریم٬ رئیس فدراسیون وقت فوتبال به اذیت و آزار جنسی متهم شد، توجه رسانه‌های داخلی و جهانی را به خود جلب کرد.

ازسوی دیگر توبا سنگر٬ رئیس تیم کرکت بانوان افغانستان از مسوولان کرکت جهان خواسته که اگر طالبان از بازی کرکت زنان جلوگیری کنند٬ تیم ملی کرکت مردان افغانستان نباید بخاطر چنین تصمیم مجازات شود.

توبا سنگر که بعد از تسلط طالبان به کانادا رفته به آژانس خبررسانی فرانسه گفته که وضع محدودیت بر کرکت، این بازی را که نو در افغانستان رونق یافته٬ سخت متضرر خواهد کرد.

او می‌گوید: “این نظر خوب نیست که به تیم ملی کرکت افغانستان محدودیت وضع شود، آن‌ها کشور خود را به گونه مثبت به جهانیان معرفی کرده اند.”

بعد از آن که شبکۀ تلویزیونی اس‌بی‌اس هفته گذشته اظهارات احمدالله وثیق٬ یک عضو کمیسیون فرهنگی طالبان را نشر کرد که در آن به وضع محتمل محدودیت‌ها بر ورزش زنان اشاره شده بود، مقام‌های کرکت آسترالیا از لغو بازی‌های تیم کرکت این کشور با تیم افغانستان که برای ماه نومبر برنامه‌ریزی شده٬ هشدار دادند.

اما آقای وثیق سپس به رادیو آزادی گفت که حکومت طالبان هنوز کدام پالیسی رسمی درمورد ورزش زنان ارایه نکرده است.

وثیق می‌گوید: “امارت اسلامی نه تنها با سپورت و ورزش مخالفت ندارد بلکه آن را تشویق هم می‌کند. ولی امارت اسلامی دربارۀ ورزش زنان موقف رسمی خود را هنوز اعلان نکرده است. امکان دارد در آینده اعلان شود. چیزی که من قبلا گفته بودم ابراز نظری بود با در نظر داشت وضعیت امنیتی و فرهنگی کشور.”

موج خارج شدن ورزشکاران، خبرنگاران و دیگر افراد مسلکی از افغانستان درحالی ادامه دارد که طالبان بارها با تاکید از مردم خواسته اند که از کشور خارج نشوند و اطمینان داده اند که مصوونیت آن‌ها را در داخل کشور اطمینان بخش خواهند کرد.