هیئت مجلس برای بررسی درگیری میان مردم و کوچی‌ها به وردک می‌رود

نمایندگان مجلس هیئت پنج نفری را برای بررسی مشکل به وجود آمده میان کوچی و ده نشینان در ولسوالی «بهسود» میدان‌وردک تعیین کرد.

نگاه نو_ این هیئت در نشست عمومی روز چهارشنبه (4 سرطان) مجلس، پس از آن با رای اکثریت نمایندگان حاضر تعیین شد که برخی‌ها از حضور غلام حسین ناصری عضو مجلس در سنگر جنگ میدان‌وردک انتقاد کردند.

آقای ناصری مدافعین خود را نیز در مجلس داشت. شماری از نمایندگان تاکید کردند که او مجبور شده است تا برای دفاع از مردم خود در برابر تروریستان مسلح، تفنگ بر دوش کند.

مهدی راسخ نماینده میدان‌وردک در نشست امروز مجلس گفت که باشندگان بومی ولسوالی «بهسود» میدان‌وردک و ناصری به خاطر دفاع از خود سلاح برداشته‌اند.

راسخ با بیان‌اینکه جنگ در بهسود قومی و قبیلوی نیست، اضافه کرد که مردم محلی بالای خانه کسی نرفته‌اند؛ بل تجاوز برخی‌ها تحت نام «کوچی» آنان را وادار ساخته است تا با افتخار در کنار حکومت به دفاع از خود بپردازند.

بر بنیاد گفته‌های نماینده میدان‌وردک؛ در ولسوالی بهسود این ولایت، متجاوزین حتی اطفال را به گلوله بسته‌اند و مساجد را به آتش کشیده‌اند.
او خاطر نشان ساخت که در 22 ثور سال جاری مردم محلی 14 شهید داده‌اند.

راسخ همچنین ادعای شماری از نمایندگان مبنی بر وابسته‌بودن مردم محلی به فاطمیون را رد کرده گفت: “این اتهام‌بندی‌ها به خیر کشور نمی‌باشد و صدای برخاسته نیز صدای داعش است”.

او یادآور شد که تاکنون هیچ هزاره‌ی مزدور نبوده و معلوم منشاء طالب و داعش نیز معلوم است.

این نماینده میدان‌وردک تاکید کرد که هیئت با صلاحیتی شامل 5 نماینده کوچی و 5 نماینده بی طرف برای بررسی معضله ده نشینان با کوچی نماها به ساحه برود تا سیاه و سفید روشن شود.

خان محمد وردک دیگر نماینده‌ی میدان‌وردک نیز گفت که از سال‌ها به اینسو میان کوچی و ده‌نشین در ولسوالی «بهسود» این ولایت نزاع جریان دارد و باید یک هیئت بی‌طرف مجلس برای حل آن اقدام کند.

وردک اضافه کرد که هیئت به ساحه رفته و بعد از بررسی وضعیت از نزدیک؛ طرف ظالم را به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی کند.

فدا محمد الفت صالح نماینده کابل نیز اشاره کرد که سال قبل بعد از مراجعه بزرگان کوچی‌ها و ده‌نشینان به کمیسیون امنیت داخلی مجلس، هیئتی برای بررسی مشکل بین آنان موظف شد.

الفت اضافه کرد که هیئت اما به به دلیل نا معلوم از رفتن به ساحه خود داری کرد.

او از رئیس مجلس خواست تا وضاحت دهد که کی و از کدام مرجع مانع رفتن این هیئت به میدان وردک شده است.

در همین حال برخی از نمایندگان غلام حسین ناصری را متهم به «کوچی‌کُشی» در بهسود کرده و خواستار به دادگاه کشانیدن او شدند.

نسیمه نیازی نماینده هلمند ناصری را رئیس گروه فاطمیون در افغانستان خواند و گفت که او با گرفتن دهشکه و پیکا به کوچی‌کُشی پرداخته و علیه خانه آنان تجاوز کرده است.

او از رئیس مجلس خواست تا ناصری را احضار و در مورد از او وضاحت بخواهد.

حبیب افغان نماینده کوچی‌ها ناصری را به تفرقه‌اندازی میان اقوام متهم کرد و گفت که او خلاف مسوولیت وکالت خود جنگ را آغاز کرده، درحالیکه اعضای مجلس حق شرکت در جنگ را ندارند.

عبدالقادر قلاتوال نماینده زابل نیز گفت که استخبارات منطقه برای اتحاد شکنی و ایجاد فضای بی‌اعتمادی میان اقوام کار می‌کند و ناصری ممثل اراده آنان می‌باشد.
با این وجود میر رحمان رحمانی رئیس مجلس نمایندگان هیئت پنج نفری را برای بررسی مشکل به وجود آمده میان کوچی و ده نشین در میدان‌وردک تعیین کرد.

مهدی راسخ و عبدالرحمن وردک از وکلای میدان‌وردک، عبدالستار حسینی از کمیسیون امنیت داخلی مجلس، مولوی حمیدالله حنیف از کمیسیون سمع شکایات مجلس و حبیب افغان نماینده کوچی‌ها اعضای این هیئت را تشکیل می‌دهند.

رحمانی همچنین گفت که سال قبل کمیسیون امنیت داخلی مجلس ضعیف عمل کرده و هیچ کسی مانع بررسی آنان نشده است.