هفت حزب مطرح سیاسی: به «حلقات و اشخاص» نباید اجازه داده شود تا روند صلح را با چالش‌ مواجه کنند

در آستانه برگزاری نشست استانبول، هفت حزب مطرح سیاسی کشور موضع خود را درباره این نشست و روند صلح اعلام کرد. کمیته سیاسی این احزاب تأکید کرده است که صلح خواست همه‌گانی و تاریخی مردم است و نباید اجازه داده شود که برخی «حلقات و اشخاص» برای تامین منافع شخصی‌شان، پروسه ملی صلح را با چالش مواجه کنند.

کمیته سیاسی احزاب که متشکل از نماینده‌گان حزب اسلامی، حزب جمعیت، حزب وحدت مردم، حزب وحدت اسلامی افغانستان، حزب جنبش اسلامی، حزب محاذ ملی و حزب افغان ملت است، روز شنبه، چهاردهم حمل اعلامیه‌ی پنج ماده‌ای را درباره نشست استانبول و روند صلح نشر کرد.

در این اعلامیه از تلاش‌های اخیر برای آوردن صلح در کشور از سوی سازمان ملل متحد، همکاران بین‌المللی و منطقه‌ای افغانستان و برگزاری نشست ترکیه استقبال شده است. احزاب هفت‌گانه گفته‌اند که این تلاش‌ها افغانستان را در آستانه یک تحول مهم قرار داده است.

کمیته احزاب سیاسی تأکید کرده است که همه جهت‌های سیاسی، مردم جنگ‌زده افغانستان و شرکای بین‌المللی با درک فرصت «تاریخی و استثنایی»، از آن استفاده بهینه را ببرند.

به باور کمیته احزاب سیاسی، در صورتی که این فرصت «مهم و طلایی» از دست برود، پی‌آمدها و آسیب‌های ناگوار ناشی از تداوم بحران و بی‌ثباتی چهار دهه اخیر، متوجه جهان و منطقه نیز خواهد شد.

احزاب هفت‌گانه هم‌چنان روی پنج مورد درباره نشست استانبول و روند صلح افغانستان به توافق رسیده است.

این احزاب صلح را «اولویت ملی» خوانده و حمایت خود را از هر تلاشی که به پایان جنگ و رسیدن به ثبات دایمی منجر شود، اعلام کرده است.

 هم‌چنان احزاب سیاسی از برگزاری نشست استانبول در ترکیه که قرار است به همکاری سازمان ملل متحد برگزار شود، استقبال کرده است. کمیته احزاب سیاسی امیدوار است که در اثر تلاش جهانی، منطقه‌ای و کوشش‌های جهت‌های سیاسی اشتراک‌کننده در این نشست، راه حل مناسب، معقول، جامع و همه‌شمول برای ختم جنگ و منازعه‌ی بیش از چهار دهه افغانستان پیدا شود.

کمیته احزاب سیاسی از سایر جریان‌های سیاسی خواسته است که با مجموعه احزاب سیاسی شامل در این کمیته همسو شود و با همکاری یک‌دیگر با استفاده از فرصت پیش‌آمده برای آوردن صلح، تلاش کنند.

احزاب سیاسی اعلام کرده‌اند که روی برخی از موارد مربوط به روند صلح به توافق‌ رسیده است و به عنوان تیم هم‌آهنگ‌کننده، عمده‌ترین کارهای فنی را برای ایجاد همسویی در روند صلح انجام می‌دهد.

در پایان، کمیته سیاسی احزاب، تأمین صلح پایدار را در افغانستان به نفع «منطقه و جهان» خوانده است و از کشورهای همسایه، منطقه و جهان خواسته است که برای پایان دادن به جنگ افغانستان، آوردن صلح و بازسازی صادقانه همکاری کنند.

همایون جریر که نماینده حزب اسلامی در کمیته احزاب سیاسی است، می‌گوید که تلاش‌ها برای توحید مواضع احزاب سیاسی پیش از نشست استانبول جریان دارد. او هم‌چنان احتمال داد که در آینده نزدیک نماینده‌گان احزاب سیاسی با طالبان دیدار خواهند کرد.

نشست استانبول چنان‌که پیش‌تر اعلام شده بود قرار است در ماه جاری میلادی برگزار شود. این نشست به حمایت امریکا، میزبانی ترکیه و مدیریت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.