هشدار نور و دوستم به طالبان: اگر صلح نکنید مردم بسیج خواهند شد

مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و عطا محمد نور، رهبر جمعیت اسلامی به رهبری آقای نور، به طالبان هشدار می‌دهند که اگر از فرصت پیش‌آمده برای صلح استفاده نکنند، مردم در برابر این گروه بسیج خواهد شد.

آقای دوستم و نور که امروز پنجشنبه پس از ادای نماز عید فطر در شبرغان و مزارشریف، سخن می‌زدند، از طالبان خواستند که خشونت‌ها را پایان دهند.

مارشال دوستم در این باره گفت: «مسلمان هستیم. یکی در برابر دیگری جنگ نکنیم. اگر جنگ کنیم باید متحدانه در برابر کشورهایی بجنگیم که به خاک ما چشم دوخته اند.»
عطامحمد نور نیز افزود: «اگر بسیج به‌میان آمد – بسیج واقعی – من درحضور همین هزاران نفر که این‌جا هستند، صدا می‌زنم و قول می‌دهم که پنجاه درصد مناطق زیر اداره طالبان را – در صورتی که جنگ شود و من دعا می‌کنم جنگ نشود – در یک چشم به هم زدن می‌گیریم.»

اما جعه خان همدرد، فرمانده پیشین جهادی، به این باور است که اختلاف‌های رهبران سیاسی و نیز آنچه را که او انحصارگرایی ارگ می‌گوید، سبب شده‌اند تا گفت‌وگوهای صلح به درازا بیانجامد: «شش ماه است که مذاکرات صلح به تأخیر انداخته شده‌است. به امروز و فردا گذاشته می‌شود. ما چندین طرح داریم. اگر ما در محور حکومت یک طرح واحد می‌داشتیم در جریان دو ماه به صلح رسیده بودیم.»

این رهبران سیاسی به این باورند که پس از بیرون شدن نیروهای خارجی، فرصت برای تأمین صلح به‌میان آمده‌است و طالبان نباید این فرصت تاریخی را هدر بدهد.