هشدار امریکا به رهبران سیاسی افغانستان؛ ‘حکومت موازی تشکیل ندهید

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید سیاستمداران افغان از اقدامات خلاف قانون اساسی و خلاف حاکمیت قانون بشمول ایجاد مؤسسات حکومت موازی که سبب بی‌ثباتی می‌شود، خودداری کنند.

نگاه نو_ وزارت خارجه ایالات متحده در حالی در این مورد هشدار می‌دهد که تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی تحت رهبری عبدالله عبدالله برای بعضی ولایت‌ها والی‌ تعیین کرده است.

عبدالله عبدالله که نتاییج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را قبول نکرده، گفته است که یک حکومت همه شمول را ایجاد خواهد کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا دیروز سه‌شنبه (۶ حوت/اسفند) در یک اعلامیه از رهبران سیاسی افغان و هواداران آن‌ها خواست که بحث‌های سیاسی را بطور آرام و بدون خشونت انجام بدهند.

در اعلامیه از حکومت افغانستان به خاطری که با تعویق مراسم حلف وفاداری رئیس جمهور اشرف غنی موافقه کرده است سپاسگزاری شده است.

اما یک منبع ریاست جمهوری افغانستان که نخواسته نامش ذکر شود گفته که در مورد تاریخ تحلیف اختلاف وجود دارد و خبر تعویق آنرا تأیید و یا تکذیب نکرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا آمده است: “از اقداماتی جلوگیری شود که منبع اختلاف می‌شوند و به حاکمیت و وحدت ملی ضربه می‌زند، دو اصلِ که ایالات متحده از آن با قاطعیت حمایت می‌کند.”

به نوشته وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، افغان‌ها خواهان صلح هستند و وقت آن رسیده که بجای تمرکز بر سیاست‌های انتخاباتی به تلاش‌های سیاسی صلح در این کشور تمرکز شود.

به گفته وزارت خارجه ایالات متحده امریکا این به نفع تمام افغان‌هاست که تلاش‌های خود را برای ایجاد صلح پایدار، ختم جنگ و پیدا کردن یک فورمول برای راه حل سیاسی که از منافع تمام باشندگان این کشور در مذاکرات بین‌الافغانی نمایندگی کند، منسجم کنند.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید انتظار دارد که این مذاکرات در ماه مارچ آغاز شود.

در همین حال مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت، برای صلح افغانستان یک فرصت تاریخی فراهم شده است.

او افزود: “برای ما یک فرصت تاریخی صلح مهیا شده، صلح و آشتی کار آسان نیست، اما از این فرصت باید استفاده شود.”

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفت، اگر شرایط هفته کاهش خشونت‌ها رعایت شود واشنگتن به زودی موافقه صلح را با طالبان امضا خواهد کرد. هفته کاهش خشونت‌ها از شنبه گذشته آغاز شد و تا شنبه آینده دوام می‌کند.

مایک پامپیو گفت: “در جنگ ۱۹ ساله گذشته این اولین هفته کاهش خشونت‌ها از سوی تمام جناح‌های درگیر می‌باشد و اگر موفق شود بازهم می‌گویم اگر هفته کاهش خشونت‌ها موفق شود ما روز ۲۹ فبروری با همنوایی حکومت وحدت ملی افغانستان موافقه صلح با طالبان را امضا خواهیم کرد که آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و خروج تدریجی و وابسته به شرایط قوای امریکا از افغانستان شامل آن می‌باشد.”

گروه طالبان تا حال حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نشده، اما با هیئت امریکایی تحت رهبری زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان مذاکرات صلح را انجام داده است.

شمار سربازان امریکایی در افغانستان به ۱۳ هزار می‌رسد و از ایتلاف رهبری می‌کنند که مأموریت آن تعلیم و مشوره به قوای امنیتی و دفاعی افغان می‌باشد.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا که می‌خواهد مأموریت سربازان امریکایی را در خارج از این کشور محدود بسازد دیروز سه‌شنبه گفت اگر با طالبان موافقه صورت بگیرد تعداد سربازان امریکایی را در افغانستان به ۸۶۰۰ تن کاهش می‌دهد.

رئیس جمهور ترمپ دیروز در کنفرانس خبری مشترک با نریندرا مودی صدراعظم هند در دهلی جدید گفت: “ما در آنجا همیشه استخبارات و چیزهای دیگر خواهیم داشت ولی می‌خواهیم بخش اعظم نظامیان خود را به خانه بر گردانیم. ما این منطقه را که منبع مشکلات می‌باشد تحت نظر خواهیم داشت. وقتی که ما سربازان خود را به خانه‌های‌شان بر می‌گردانیم می‌خواهیم به آن‌ها [طالبان] بگوییم که اگر چیزی واقع شود، ضربه شدید به آن‌ها خواهیم زد.”

مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفته است اگر مذاکرات بین‌الافغانی صورت بگیرد، اولین بار خواهد بود که تمام طرف‌های درگیر و ذیدخل افغان یکجا با هم وظیفه مشکل آشتی را به عهده خواهند گرفت.