هر تصمیم غیر از انتخابات بازگشت به نقطه صفر

از 26 دلو سالروز خروج ارتش سرخ شوروی سابق از افغانستان امروز جمعه در ارگ ریاست جمهوری گرامیداشت به عمل آمد.

نگاه نو- سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در این مراسم گفت: عمده ترین درسی که از دوران جهاد می توان گرفت این است، ثابت شد که هر زمان متفق بودیم پیروز شدیم و هرگاه اختلاف داشتیم شکست خوردیم.

به گفته دانش در آن زمان همه یک هدف واحد را دنبال می کردند و آن دفاع از ارزشهای ملی و تمامیت ارضی بود و مسئله قوم، نژاد هرگز مطرح نبود، اما در دوره بعد از پیروزی دچار اختلاف شدیم و هرگروه خود را حق و دیگران را باطل می پنداشتند و به همین دلیل ملت هم از سران مجاهدین متفر شدند.

او تاکید کرد که تاریخ به اشکال مختلف تکرار شدنی است و ما باید با احتیاط برخورد کنیم که بار دیگر گذشته تکرار نشود، امروز بیش از هر وقت دیگر باید در وحدت خود پایبند باشیم و به ثبات سیاسی افغانستان بیندیشیم و هر نوع حرکت غیر قانونی عامل فروپاشی نظام خواهد بود.

به باور دانش دومین درس از دوره جهاد مقدس، دولت سازی و نظام سازی است این یک درس بزرگ برای همه ملت ها است، زیرا هر نوع حرکتی سیاسی زمانی که نتیجه آن دولت سازی نباشد به موفقیت نخواهد رسید. به همین دلیل در دوره پیروزی مجاهدین در یک دوره ده ساله حتی یک گام برای کامیابی برداشته نشد تنها دلیلش عدم دولت سازی بود که به دلائل مختلف سران مجاهدین یا فرصت پیدا نکردند و یا اینکه به دلیل خود خواهی ها و زیاده طلبیها اقدام هماهنگ نکردند.