هدیه آمریکا به افغانستان

هدیه آمریکا به افغانستان ، بازگشت طالبان و تداوم ناامنی در افغانستان

نگاه نو_ به گزارش ایرنا – آمریکا در حالی با تعجیل دنبال خروجی بحران افغانستان می گردد و تن به مذاکره با گروه طالبان داده که ۱۸ سال قبل با وعده ایجاد ثبات و امنیت، نابودی تروریست و ایجاد حکومت داری خوب به افغانستان لشگر کشید و اکنون فارغ از سرنوشت مردم تنها راه نجات خود را می جوید.
هدیه آمریکا به افغانستان ، بازگشت طالبان و تداوم ناامنی
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، با گذشت ۱۸ سال از اشغال کابل توسط نیروهای آمریکایی و متحدانش می‌گذرد و در حال حاضر نیمی از پهنه خاکی افغانستان تحت سلطه نیروهای طالبان است و جگ همچنان در این کشور ادامه دارد.
بر آن زخم کهنه مانده از طالبان در پیکر افغانستان ، این روزها عفونتی تازه با عنوان داعش افزوده شده که در کنار طالبان فعالیت‌های تروریستی خود را در افغانستان دنبال می کند و جالب آن که تداوم حیات طالبان و پیدایش داعش ، همگی در سایه حضور بیش از ۱۴ هزار نیروی آمریکایی به علاوه هزاران نیروی غربی هم پیمان آمریکا محقق شده است.
طی این ۱۸ سال‌، حاصل این جنگ که تحت عنوان مبارزه با تروریسم و در انتقام خون سه هزار کشته حمله تروریست های تبعه عربستان به ساختمان های دوقلوی شهر نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شروع شد، نه تنها برقراری صلح و امنیت و ثبات در افغانستان نبود بلکه علاوه بر کشته شدن دهها هزار غیر نظامی بی‌گناه و هزاران نیروی نظامی افغان؛ وضعیت به گونه ای است که دوباره طالبان ، طلب کارانه مذاکره مستقیم با آمریکا را تحمیل کرده و غرب را به وعده تضمین امنیت از ناحیه خاک تحت سلطه خود دلخوش کرده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اوایل سال میلادی جاری در حالی از تصمیم خود برای خروج نیمی از نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان سخن گفت که ۱۸ سال پیش اسلاف او به بهانه حذف نیروهای طالبان و گروه‌های تروریستی مانند القاعده به افغانستان لشگرکشی کردند و امروز در حالی سخن از ترک افغانستان می زند که پشت سر خود ویرانی وسیع و سیلابی از خون بی گناهان و وحشتی از ناامنی بابت عملکرد شان باقی مانده است.
پنجشنبه گذشته نشستی سه جانبه میان نمایندگان ویژه کشورهای آمریکا، روسیه و چین در امور افغانستان در شهر مسکو برگزار شد که برجسته ترین توافق این دیدار ، تاکید هر سه کشور بر خروج نیروهای نظامی از افغانستان بود.
آمریکایی که زمانی خواستار حذف کامل نیروهای تروریستی طالبان در افغانستان بود، امروز با پذیرفتن شکست حضور ۱۸ ساله نظامی خود در این کشور با نمایندگان هم آن گروه پشت میز مذاکره نشسته است.
زلمی خلیل زاد مامور ویژه امور خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان که در نشست سه جانبه مسکو حضور داشته، پس از دیدارش با نمایندگان چین و روسیه از اجماع جهانی پیرامون صلح افغانستان به عنوان «نقطه عطف» تلاش‌های ایالات متحده با هدف پایان بخشیدن به جنگ افغانستان سخن گفت.
نمایندگان این سه کشور با نشر یک اعلامیه مشترک خواستار یک روند مصالحه «به رهبری افغان‌ها» شده و مسائلی را برجسته کردند که قرار است در توافق نهایی گنجانده شوند.
خلیل زاد در مصاحبه با خبرنگاران همچنین گفت ، گروه طالبان تعهد کرده است که در برابر گروه افراط‌گرای داعش مبارزه کند و با شبکه القاعده پیوند خود را قطع نماید.
در اعلامیه مشترک بیان شده است، گروه طالبان وعده کرده است که مناطق زیر حاکمیت آنان به ‌عنوان تهدید برای هیچ کشوری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و از طالبان هم خواسته شده است که از هرگونه «استخدام تروریست، آموزش آنها و جمع‌آوری پول» جلوگیری کنند.
با جدی‌تر شدن تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان ویران شده، موسسه تحقیقاتی امور عامه و بین‌المللی واتسون دانشگاه براون آمریکا در گزارشی حاصل جنگ ۱۸ ساله آمریکا در افغانستان را کشته شدن ۳۸ هزار غیر نظامی و زخمی شدن ۴۱ هزار غیر نظامی افغان بوده است.
در مجموع باید گفت جنگ تحمیلی آمریکا به افغان‌ها نتیجه‌ای جز کشته شدن ۱۴۷ نیروی نظامی و غیرنظامی و ویرانی کل کشور افغانستان نداشته است.
علاوه بر این انتظار می‌رود که تعداد افراد غیر نظامی که به هر دلیل غیر مستقیم در جنگ افغانستان جان خود را از دست داده باشند می‌تواند در حدود ۳۶۰ هزار نفر باشد.
از آنجا که وزارت دفاع آمریکا از ارائه جزئیات آمار تلفات جنگ ۱۸ ساله افغانستان خودداری می‌کنند، آمارهای منتشر شده بیشتر توسط گزارشات سالانه سازمان ملل، منابع مختلف اینترنتی، اعلامیه‌های مطبوعاتی و اظهارات سخنگوی وزارت کشور افغانستان است.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با حضور در مجمع سالانه اقتصاد در سوئیس که اسفند ماه برگزار شد گفت، ۴۵ هزار نیروی نظامی این کشور از آغاز فعالیت دولت وحدت ملی در سال ۱۳۹۴ تاکنون کشته شده‌اند.
غنی پیشتر گفته بود که از اول سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون ۲۸ هزار نظامی افغانستان در جنگ علیه تروریست‌ها کشته شدند.
مجله فوربس نیز در دسامبر سال گذشته در گزارشی نوشت: بر اساس آمار مرکز فرماندهی نیروی هوایی آمریکا، جنگنده‌های بدون سرنشین و باسرنشین این کشور از ماه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی حدود پنج هزار و ۲۱۳ عملیات بمباران هوایی در کشور افغانستان داشته‌اند.
آمریکا از زمان حضور نظامی در افغانستان نسبت به سال‌های گذشته هرگز این مقدار بمباران هوایی در سال ۲۰۱۸ انجام نداده بود.
به گزارش سازمان ملل، بر اثر تشدید حملات هوایی آمریکا در افغانستان تعداد تلفات غیر نظامیان افغان در این کشور نیز به ‌صورت بی ‌سابقه افزایش یافته است و در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸، تعداد یک هزار و ۶۹۲ غیر نظامی افغان کشته و سه هزار و ۴۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.
بر اساس گزارش این سازمان آمار تلفات غیر نظامیان افغان بر اثر حملات هوایی نسبت به سال گذشته میلادی ۵۲ درصد افزایش یافته است.
علاوه براین، براساس گفته های رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، شمار کشته ها و زخمی های غیر نظامیان در این کشور طی سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد افزایش یافت.
«سیما سمر» در نشست خبری هفته گذشته که به منظور ارائه گزارش تلفات غیر نظامیان تشکیل شده بود افزود که در مجموع درگیری های سطح افغانستان در یک سال گذشته در مجموع سه هزار و ۳۲ تن کشته و ۱۰ هزار و ۸۰ تن زخمی شده اند.
وی از افزایش تلفات غیر نظامیان ابراز نگرانی کرد و از همه طرف های درگیر در جنگ افغانستان خواست که نبرد را متوقف کنند و آتش بس را حاکم کنند.
در نهایت باید گفت، ادامه حضور نیروهای خارجی غیر متعهد، گسترش جغرافیای جنگ، حملات انتحاری و تروریستی در مناطق مسکونی، و جاسازی بمب های کور کنار جاده ای باعث شده است تا روند تلفات غیر نظامیان طی ۱۸ سال گذشته همواره رو به فزونی باشد.