نیویارک تایمز: پروسه متوقف شدۀ صلح دوباره آغاز خواهد شد

نگاه نو_ روزنامۀ نیویارک تایمز با اشاره به خشونت‌های اخیر در افغانستان می‌نویسد، طالبان روز شنبه حملاتی را در شمال افغانستان انجام دادند. این حملات در حالی صورت گرفت که دیپیلومات‌های امریکایی اظهار خوشبینی کرده‌اند که با مبادلۀ زندانیان بین حکومت افغانستان و طالبان، پروسه متوقف شدۀ صلح دوباره آغاز خواهد شد.

طالبان دیروز در ولایات کندز، بدخشان و فاریاب حملات خونینی را انجام دادند که به نوشتۀ نیویارک تایمز: “شدید ترین حمله بر ولسوالی یمگان صورت گرفت و طالبان بخش زیاد آن ولسوالی را تحت کنترول‌شان درآوردند و در ولسوالی جرم بدخشان طالبان به نیروهای افغان تلفات سنگین را وارده کرده‌اند.”

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌نویسد، این حملات در حالی صورت گرفته است که به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در افغانستان پیشنهاد آتش‌بس شده، اما طالبان در جریان یک هفتۀ که گذشت بیش از ۳۰۰ حمله را انجام داده‌اند.

ستارز اند سترایپس
نشریۀ امریکایی ستارز اند سترایپس زیر عنوان”خانواده‌های مدال ستارۀ طلایی به صلح افغانستان امیدوار اند “مقاله‌ای را به نشر رسانیده و در بخشی از آن نوشته است: “خاویار گوتیریز که فرزندش را در افغانستان از دست داده می‌گوید، اکثراً دعا می‌کند که مرگ فرزندش آخرین تأثری باشد که یک خانواده امریکایی آن‌را تحمل می‌کند.

خاویار جونیور گوتیریز ۲۸ ساله باشندۀ سان آنتونیو و فرزند آقای گوتیریز، یکی از دو سرباز امریکایی بود که در اوایل ماه فبروری سال جاری میلادی در افغانستان کشته شد.

به نوشتۀ نشریه ستارز اند سترایپس، خاویار جونیور گوتیریز حدود دو هفته قبل از آن کشته شد که مقام‌های امریکایی توافق‌نامۀ را با طالبان امضا کردند. این توافق‌نامه که به تاریخ ۲۹ فبروری امضاء شد؛ می‌تواند به خروج نیروهای امریکایی در بهار آینده از افغانستان منجر شود. این در حالیست که صد‌ها سرباز امریکایی همین اکنون به کشور شان برگشته اند.

زلمی خلیل‌زاد که ریاست هئیت مذاکره کنندۀ امریکایی را در گفت‌وگوها با هیئت طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر به عهده داشت، اخیراً در صحبت با مجلۀ شپیگل جرمنی گفته است در این توافق، طالبان تعهداتی را کرده‌اند که در گذشته به قبول آن حاضر نبودند.

به‌گفتۀ آقای خلیل‌زاد قطع روابط با القاعده، اجازه ندادن به فعالیت گروه هایی‌که از قلمرو افغانستان امنیت امریکا را تهدید ‌کنند و کاهش خشونت‌ها اهدافی اند که بر اساس توافق با طالبان حاصل شده‌است.

اما طوری‌که دیده می‌شود، خشونت‌ها در افغانستان کاهش نیافته است و مردم این کشور از امضای توافق‌نامه بین امریکا و طالبان تا اکنون شاهد خشونت‌ها در این کشور بوده‌اند.

به نوشتۀ نشریۀ ستارز اند سترایپس، برخی منتقدان نیز هشدار داده‌اند كه طالبان بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، دوباره قدرت را به دست آورده، امنیت ملی امریكا را تهدید خواهند کرد و آنچه را كه سربازان امریكایی جان‌هایشان را به‌خاطر آن قربانی كردند، از بین خواهند برد.

نشریۀ ستارز اند سترایپس نوشته است: “در حالی‌که اطراف مخالف افغان، به نشانه پیشرفت، روز پنج‌شنبه هفتۀ جاری توافق کردند که مبادلۀ زندانیان را انجام می‌دهند، خاویار گوتیریز که فرزندش در افغانستان کشته شده‌است، مانند سایر «خانواده‌های ستاره طلایی» امیدوار است که پایان درگیری در افغانستان، در معرض دید باشد.”