نیویارک تایمز: امریکا در افغانستان به‌دنبال متحدان جدیدش است

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در مطلبی می‌نویسد که استخبارات امریکا پس از خروج نیروها از افغانستان به‌دنبال متحدان جدید است.

در مطلب آمده که استخبارات امریکا در جستجوی رهبران محلی بیرون از حکومت اند تا برایش در مورد تهدیدات تروریستی اطلاعات را فراهم کنند.

روزنامه به نقل از مقام‌های فعلی و پیشین امریکا، اتحادیۀ اروپا و افغانستان نوشته است که این اقدام نشان می‌دهد که استخبارات غرب با توجه به احتمال جنگ داخلی در افغانستان خود را آماده می‌کند و به‌همین خاطر جمع‌آوری اطلاعات استخباراتی بعد از خروج از افغانستان اهمیت بیشتر پیدا می‌کند.

این مقام‌ها به روزنامه گفته اند که از میان کسانیکه برای همکاری در زمینۀ جمع‌آوری اطلاعات استخباراتی مدنظر اند یکی احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود رهبر پیشین جهادی است.

احمد مسعود ۳۲ ساله در چند سال اخیر تلاش کرده تا با ایجاد ائتلاف‌ها راه پدرش را تعقیب کند.

نیویارک تایمز به نقل از این مقام‌ها همچنان نوشته که هرچند احمد مسعود و استخبارات غرب با هم همکاری رسمی ندارند، اما شماری از آنها نشست‌های مقدماتی برگزار کرده اند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد که مقام‌های ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا CIA‌ از جمله ویلیام برنز رئیس این اداره پذیرفته اند که امکانات برای گردآوری اطلاعات استخباراتی در مورد فعالیت گروه‌های تروریستی پس از خروج نیروهای امریکایی محدود می‌شود بنابراین آنها راه‌های جدید را در زمینۀ به دست آوردن اطلاعات استخباراتی جستجو می‌کنند.

  • فارن پالیسی

نشریۀ فارن پالیسی در شمارۀ اخیرش مطلبی را نشر کرده که عنوان‌اش است” با آغاز خروج نیروهای امریکایی، حملات تروریستی در افغانستان افزایش یافته.”

در مطلب می‌خوانیم که از آغاز اول ماه می به این‌طرف نزدیک به ۲۰۰ نفر به‌شمول دانش آموزان یک مکتب دخترانه در کابل کشته شدند.

در حمله به این مکتب که روز شنبه ۸ ماه می صورت گرفت ۸۵ تن عمدتاً دانش آموزان دختر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

حد اقل یازده غیرنظامی یکشنبه شب هنگامی کشته شدند که یک بس مسافربری با ماین کنار جاده در ولسوالی شهر صفای ولایت زابل برخورد کرد.

در مطلب به تلفات غیرنظامیان در ماه اپریل هم اشاره شده و به نقل از روزنامۀ نیویارک تایمز گفته شده است که در ماه گذشتۀ میلادی نزدیک به ۴۰۰ تن از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در افغانستان جان باختند.

در حملۀ موتربمب در نزدیک یک مهمان‌خانه در شهر پل علم مرکز ولایت لوگر در سی ام اپریل ۲۷ تن کشته شدند.

فارن پالیسی نوشته است که افزایش تلفات غیرنظامیان یک روند تازه نیست بلکه تلفات افراد ملکی از سال گذشته افزایش یافته و در شش هفتۀ اخیر خیلی شدید بوده است.

نشریه در ادامه نوشته که آنچه این حملات را وحشتناک‌تر می‌کند این است که مسؤلیت آن را هیچ گروهی نمی‌پذیرید.

در مطلب گفته شده که طالبان و گروه دولت اسلامی از عاملان احتمالی اند و به گفتۀ نویسنده بازیگران دیگری هم اند که تلاش می‌کنند روند از قبل آسیب دیدۀ صلح را به هم زنند.

فارن پالیسی می‌نویسد که افزایش حملات، بسیاری افغان‌ها را در برابر حکومت به خاطر کوتاهی در محافظت مردم خشمگین کرده – نا رضایتی که به باور نشریه از آن شورشیان و دیگران که در تلاش تضعیف حکومت اند سود می‌برند.