نگرانی از وضعیت یعقوب یسنا در ایران؛ سفارت افغانستان: او به کمک آکسیجن تحت مراقبت قرار دارد

جمعی از فرهنگیان نسبت به وضعیت صحی یعقوب یسنا، استاد دانشگاه، نویسنده جوان و مشهور کشور که با همسرش در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده، ابراز نگرانی کرده‌اند.

نگاه نو_ سفارت افغانستان در تهران در واکنشی به این نگرانی‌ها اعلام کرده است که وضعیت همسر یعقوب یسنا رو به بهبود است و خود او نیز با کمک آکسیجن تحت مراقبت قرار دارد. این سفارت گفته است که اقدامات ممکن از سوی مسوولان سفارت و داکتران شفاخانه برای درمان یعقوب یسنا ادامه دارد.

یعقوب یسنا سه روز پیش اعلام کرد که او و اورانوس همسرش در ایران به ویروس کرونا، آلوده شده‌اند. در آن زمان او گفته بود: «از بیماری اورانوس ۱۲ روز می‌گذرد، از بیماری من ۸ روز. تا هنوز مقابله‌ی بدن‌های ما در برابر ویروس نسبتا خوب بوده ‌است.»

یعقوب یسنا با انتشار نوشته‌ای در فیس‌بوکش گفته بود که انتظار دارد تا یک‌سان با سایر بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ایران تحت درمان و مراقبت گرفته شود.

با این حال، سفارت افغانستان در تهران، در اعلامیه‌ای که روز شنبه، دوم حمل منتشر کرد، گفته است که پس از اطلاع از ابتلای آقای یسنا به بیماری کرونا، اقدامات لازم را در جهت درمان وی انجام داده است.

این سفارت گفته است که برای یعقوب یسنا که در ولایت یزد ایران به سر می‌برد، پیشنهاد شده بود تا برای درمان به تهران، پایتخت این کشور سفر کند. سفارت افغانستان اما گفته است که او پس از انجام معاینات در ولایت یزد، با همسرش در شفاخانه «شهید صدوقی» این ولایت بستری شده‌اند.

طبق اعلام سفارت افغانستان در تهران، پس از پی‌گیری‌های این سفارت، مسوولان دانشگاهی که آقای یسنا دانشجوی آن است، برای مراقبت از چهار فرزند او اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

سفارت افغانستان در تهران گفته است که با مسوولان دانشگاه یزد، رییس کل اداره اتباع، مسولان شفاخانه ولایت یزد، یعقوب یسنا و فرزندان‌شان در تماس است.

بخشی از فرهنگیان این نگرانی را مطرح کرده‌اند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران ممکن یعقوب یسنا به صورت درست تحت مراقبت قرار نگیرد.

اما سفارت افغانستان در تهران گفته است که مسوولان امور دیپلماتیک ایران اطمینان داده‌اند که شفاخانه‌های موظف برای درمان مبتلا به کرونا برای همه بیماران‌شان خدمات یک‌سان و متناسب با وضعیت هر مریض را ارائه می‌کنند.

این سفارت هم‌چنان گفته است که با سایر بیمارانی که در این در شفاخانه‌های این کشور بستری هستند، نیز در تماس است.

ویروس کرونا در ایران به صورت گسترده شیوع پیدا کرده است. بر اساس آخرین معلومات وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان تا کنون ۱۰ شهروند افغان در ایران به دلیل ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.