‘نوزده میلیارد دلار کمک آمریکا برای بازسازی افغانستان هدر رفته است’

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه ترین گزارش خود نوشته که حدود ۱۹ میلیارد دلار از کمک‌های آمریکا به بازسازی افغانستان حیف و میل شده است.

در گزارش جدید سیگار آمده است که از سال ۲۰۰۲ تا به حال، کنگره آمریکا حدود ۱۳۵ میلیارد دلار را به منظور بازسازی افغانستان اختصاص داده است. از آن میان، سیگار۶۳ میلیارد را مورد تفتیش قرار داده است. یافته‌های سیگار نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار از ۶۳ میلیارد مورد تفتیش قرار گرفته، حیف و میل شده است.

سیگار نوشته است که بخشی از این پول هدر رفته، بخشی از آن مورد سوء استفاده قرار گرفته و بخشی دیگر هم مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

به گزارش سیگار، هدف از هدر رفتن پول بیشتر کم‌ارزش بودن پروژه‌ها در تناسب به ارزش پول است. هدف از سوء استفاده، بیشتر استفاده از مقام و صلاحیت در استفاده از پول است. در مورد کلاهبرداری هم تعریف سیگار، بدست آوردن چیزی قابل ارزش بر بنیاد طرح دروغ و نادرست است.

.
توضیح تصویر،در گزارش جدید سیگار آمده است که مقدار بسیار هنگفت از کمک‌های آمریکا ضایع و یا حیف و میل شده است

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۷ از سیگار خواست تا در مورد احتمال هدر رفتن، سوءاستفاده و کلاهبرداری در بودجه بازسازی افغانستان گزارش دهد. سیگار ابتدا در همان سال، در پاسخ به کنگره آمریکا گزارشی را ارائه کرد که نشان دهنده بیشتر از ۱۵ میلیارد دلار حیف و میل پول بود.

گزارش جدید سیگار، بر علاوه آن ۱۵ میلیارد، موارد دیگری را هم در خود دارد از جمله بیشتر از ۱.۵ میلیارد دلاری که برای مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده شده است. به گفته این گزارش، در برابر آنچه در برنامه مبارزه با مواد مخدر هزینه شد، بازده بسیار ناچیزی بدست آمد که در واقع نشان دهنده هدر رفتن پول است.

در این گزارش از برنامه “باثبات‌سازی” به عنوان مثال دیگر از هدر رفتن حدود ۵ میلیارد دلار یاد شده است. هدف این برنامه ایجاد یا هم اصلاحات نهادهای دولتی بوده است. سیگار می‌گوید این برنامه باعث افزایش فساد و تنش شد و هم به شورشیان کمک کرد. این برنامه سال گذشته از سوی دولت آمریکا متوقف شد.

از موارد کلاهبرداری ساختن جاده حلقوی قیصار -لمن، در شمال غرب افغانستان، یاد شده است؛ قراردادی که بانک آسیایی با پیمانکارهای محلی بسته بود و با وصف اخذ پول، تنها ۱۵ درصد کار را پیمان‌کاران محلی انجام داده بودند. این قرارداد هم فسخ شده است.

این گزارش، موارد هزینه پول در امور بازسازی افغانستان را از می ۲۰۰۹، یک سال بعد از ایجاد سیگار تا دسامبر ۲۰۱۹، بررسی کرده است.

سیگار فقط پولی را مورد تفتیش قرار می‌دهد که کنگره آمریکا به منظور بازسازی افغانستان اختصاص می‌دهد. به این ترتیب، سیگار تنها بخشی از مصارف آمریکا در افغانستان را گزارش می‌دهد نه همه آن را.

بعد از سقوط گروه طالبان در سال ۲۰۰۱، آمریکا حامی اصلی دولت افغانستان بوده است و میلیاردها دلار را هزینه بازسازی و مبارزه با شورش در افغانستان کرده است.