نورستانی: روند بازشماری آرا در ۲۶ ولایت تکمیل شده است

رییس کمیسیون مستقل انتخابات از تکمیل شدن روند بازشماری آرا در ۲۶ ولایت کشور خبر داد و گفت، نتایج بازشماری آرای ۲۵ ولایت به مرکز جمع‌بندی این کمیسیون منتقل شده است.

نگاه نو_ حوا علم نورستانی، امروز پنج‌شنبه، هفتم قوس در یک نشست خبری در کابل گفت، از میان دو هزار و ۴۲۳ محل رای‌دهی که نیاز به بازشماری داشته است، آرای یک‌هزار و ۱۷۹ محل آن باطل اعلام شده است. خانم نورستانی افزود، با وجود نشست‌های متعددی که با نامزدان معترض و تیم‌های تخنیکی آنان داشته‌اند، نامزدان معترض نپذیرفته‌اند که دفترهای ولایتی این کمیسیون را در هفت ولایت کشور باز کنند. حوا علم نورستانی می‌گوید، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون ۱۰۰ نشست مشورتی با اعضای دسته‌های انتخاباتی برگزار کرده است.

با این حال، رییس کمیسیون مستقل انتخابات از نامزدان معترض یک‌بار دیگر خواست که مانع باز شماری آرا در این هفت ولایت نشوند. به سخن او، در این هفت ولایت قرار است یک‌هزار و ۳۷۹ محل رای‌دهی به بازشماری برود. او در خطاب به نامزدان معترض گفت، که در تصامیم آنان هیچ علاقه و سلیقه شخصی کسی تحمیل نشده و آرای پاک و ناپاک طبق قانون، لوایح و طرزالعمل‌های کاری کمیسیون مستقل انتخابات تفکیک خواهند شد.

با این همه، مولانا محمدعبدالله از کمیشران این کمیسیون تاکید کرد که طبق جزو ۱۸ ماده چهارن قانون انتخابات، تا زمانی که روند بازشماری در تمامی ‌ولایات به پایان نرسد، کمیسیون مستقل انتخابات نمی‌تواند نتیجه ابتدایی را اعلام کند. به سخن او، کمیسیون حق دارد طبق قانون نتایج قسمی انتخابات را هر زمانی که خواسته باشد پس از برگزاری انتخابات اعلام کند.

این در حالی است که روند بازشماری آرا در هژدهم عقرب آغاز شد. این روند اما با مخالفت برخی از دسته‌های انتخاباتی مواجه شد. کمیسیون مستقل انتخابات اما اکنون می‌گویند، این روند در ۲۶ ولایت تکمیل شده است و آرای تنها هفت ولایت دیگر به دلیل اعتراض برخی از دسته‌های انتخاباتی، تفتیش و بازشماری نشده است.

نامزدان معترض به دلیل اختلاف نظرشان با حدود ۳۰۰ هزار رایی که به باور آنان «تقلبی» است اجازه نداده اند که بازشماری در ولایت‌های پنجشیر، فاریاب، جوزجان، بغلان، سمنگان، تخار و بدخشان آغاز شود.