نماینده‌گان به ارگ و سپیدار: نامزدوزیران را پیش از رخصتی تابستانی معرفی کنید

نگاه نو_ مجلس نماینده‌گان از ارگ و سپیدار می‌خواهد که فهرست نامزدوزیران‌شان را هرچه زودتر نهایی کرده و پیش از رسیدن رخصتی‌های تابستانی برای کسب رای اعتماد به مجلس بفرستند. برخی از اعضای مجلس می‌گویند که حکومت با تاخیر در معرفی کابینه تلاش دارد که این روند را تنها چند روز پیش از آغاز رخصتی‌ها تنظیم کند تا وکلا هم‌مانند سند بودجه مالی به آن به گونه عاجل رای بدهند. نماینده‌گان اما تصریح می‌کنند که حتا در صورت نیاز، حاضر اند رخصتی‌شان را به تاخیر انداخته و تکلیف کابینه را به شکل درست آن روشن سازند. مجلس نماینده‌گان در حالی خواستار تسریع روند معرفی نامزدوزیران می‌شود که قرار است نماینده‌گان با آغاز اسد سال روان تا یک‌ونیم ماه به رخصتی بروند. ارگ هرچند پیرامون پیش‌رفت‌ها در تشکیل فهرست کابینه جزئیات نمی‌دهد، اما یک منبع می‌گوید که بحث‌ها روی تعیین نامزدوزیران در سپیدار هم‌چنان ادامه یافته و برخی از احزاب، از جمله حزب وحدت اسلامی مردم به رهبری محمدمحقق، نقدونظرهایی را مطرح کرده‌اند. به این ترتیب، فهرست نامزدوزیران سهم سپیدار هنوز نهایی نگردیده و به ارگ ریاست جمهوری فرستاده نشده است.

در حالی‌که قرار است اعضای مجلس نماینده در پایان ماه روان به رخصتی تابستانی بروند، تکلیف کابینه هم‌چنان نامشخص است. برخی از اعضای مجلس با انتقاد از کُندی در روند معرفی نامزدوزیران، از ارگ ریاست جمهوری و سپیدار می‌خواهند که نامزدوزیران‌شان را هرچه زودتر به مجلس معرفی کنند. صادق قادری، عضو مجلس روز جمعه، ششم سرطان به روزنامه ۸صبح گفت که اعضای این مجلس چهارشنبه هفته گذشته نیز روی تاخیر در معرفی نامزدوزیران صحبت کرده‌اند و نیاز است این افراد هرچه زودتر به مجلس معرفی کنند. وی افزود که با توجه به پیش‌برد وزارت‌‌ها توسط سرپرست‌ها در سال‌ها اخیر، بیش‌تر اداره‌ها به مجلس پاسخ‌گو نبوده و به همین دلیل، نماینده‌گان تعهد کرده‌اند این بار روند سرپرستی در حکومت را پایان دهند.

محمدموسی خاورین، دیگر عضو مجلس نماینده‌گان افزود که ارگ و سپیدار با وجود وعده‌هایی هنوز نامزدوزیران‌شان را به مجلس نماینده‌گان معرفی نکرده‌اند و این افراد باید پیش از رسیدن رخصتی‌های زمستانی برای کسب رای اعتماد به مجلس فرستاده شوند. وی افزود که حتا در صورت معرفی نامزدوزیران از سوی حکومت به مجلس، احتمال دارد که روند رای‌دهی به این افراد زمان‌بر شود، زیرا به گفته وی، نیاز است که تکلیف دو تابعیتی بودن و سندهای تحصیلی نامزدوزیران نیز مشخص شود. علی‌اکبر جمشیدی، از اعضای مجلس نیز از ارگ و سپیدار می‌خواهد که نامزدوزیران را هرچه زودتر برای کسب رای اعتماد به مجلس بفرستند. به گفته آقای جمشیدی، قرار است نماینده‌گان تا ۲۳ روز دیگر به رخصتی تابستان بروند و نیاز است که پیش از آن، نامزدوزیران رای اعتماد گرفته و کارهای‌شان را آغاز کنند.

با این همه، هیأت اداری مجلس می‌گوید که حتا در صورت نیاز، نماینده‌گان حاضر خواهند شد که رخصتی تابستانی‌‌شان را به تاخیر انداخته و تکلیف کابینه را به شکل بهتر آن روشن سازند. حجت‌الله خردمند،‌ نایب منشی مجلس نماینده‌گان به روزنامه ۸صبح گفت که حکومت طبق معمول کارها را با تاخیر انجام می‌دهد تا در محدوده زمانی کمی آن را به مجلس ارایه کرده و کار را به شکل عاجل نهایی سازد. وی اما افزود، تا زمانی‌که تکلیف کابینه روشن نشود، اعضای مجلس رخصتی‌شان را مطابق به قانون به تاخیر انداخته و به رخصتی تابستانی نخواهند رفت. آقای خردمند تصریح کرد که مجلس قرار بود در هفته‌ی گذشته مصوبه‌ای پیرامون کار سرپرست‌وزیران صادر کند، اما بنا بر مشکلاتی، این روند برای هفته جاری به تاخیر افتاده است.

مجلس در حالی خواستار تسریع روند معرفی نامزدوزیران است که ارگ تاکنون تنها سندهای پنج نامزدوزیر را به دارالانشای مجلس فرستاده است. بر اساس معلومات مسوولان در دارالانشای مجلس نماینده‌گان، کار روی بررسی اسناد نامزدوزیران وزارت‌های امور خارجه، مالیه، صحت عامه، اطلاعات و فرهنگ و امور زنان آغاز شده است. این در حالی است که ارگ ریاست جمهوری پس از آن، هارون چخانسوری را عنوان وزیر معادن و پترولیم و رنگینه حمیدی را به عنوان وزیر معارف تعیین کرد. هرچند ارگ ریاست جمهوری در مورد پیشر‌فت‌ها پیرامون تکمیل فهرست نامزدوزیران جزئیات نمی‌دهد، اما یک منبع نزدیک به سپیدار می‌گوید که گفت‌وگوهای روی تعیین نامزدوزیران در سهم عبدالله عبدالله ادامه دارد و فهرست نامزدوزیرانی که باید از سوی جناح داکتر عبدالله معرفی شود، هنوز تکمیل نشده است.

به گفته این منبع، آقای عبدالله پس از امضای توافق‌نامه سیاسی با ارگ وعده کرده بود که وزارت امور داخله یا دو وزارت‌خانه دیگر را به حزب وحدت اسلامی مردم به رهبری محمدمحقق بسپارد. منبع افزود که پس از ابقای محمدمسعود اندرابی از سوی سپیدار به عنوان وزیر امور داخله، محمدمحقق خواستار دو کرسی در کابینه شده، اما آقای عبدالله هنوز با این درخواست توافق نکرده است. پیش‌تر یک منبع آگاه گفته بود که هرچند احزاب وحدت اسلامی به رهبری محمدمحقق و کریم خلیلی هر کدام خواستار دو کرسی در کابینه‌‌اند، اما عبدالله عبدالله تنها یک‌یک وزارت‌خانه را برای این دو حزب اختصاص داده است. حزب جنبش ملی نیز پیش‌تر فهرست سه نامزدوزیر را به عبدالله‌ عبدالله فرستاده بود،‌ اما یک منبع گفته بود که آقای عبدالله تنها دو کرسی در کابینه را به این حزب در نظر گرفته است. گفتنی است که ارگ ریاست جمهوری در اوایل هفته گذشته تایید کرده بود، تکلیف یک یا دو کرسی سهم محمداشرف غنی نیز نامشخص است که در جریان یکی دو روز روشن خواهد شد.

روند معرفی نامزدوزیران در حالی به درازا می‌کشد که قرار است مجلس با در آغاز ماه آینده تا ۴۵ روز دیگر به رخصتی تابستانی برود. گفتنی است که توافق‌نامه سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله در بیست‌وهشتم ثور به امضا رسید و بر اساس آن، ۵۰ درصد کابینه که ۱۱ وزارت‌خانه می‌شود، سهم عبدالله عبدالله است. هر چند بیش از یک ماه از امضای این توافق‌نامه می‌گذرد، اما دو طرف هنوز موفق به معرفی نامزدوزیران به کابینه نشده‌اند. بحث‌ها روی تشکیل کابینه در حالی ادامه یافته که بر اساس توافق‌نامه، دو طرف حق وتوی فهرست نامزدوزیران یک‌دیگر را ندارند.