نزدیک به پنج هزار گونه حیوان و گیاه در خطر نابودی‌اند

مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست از احتمال نابودی شماری از حیوانات، گیاهان و پرنده‌گان هشدار دادند.

نگاه نو_ مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست از احتمال نابودی شماری از حیوانات، گیاهان و پرنده‌گان هشدار دادند. به گفته‌ی این مسوولان، چهار هزار و ۷۵۹ گونه حیوان، گیاه، پرنده‌گان و خزنده‌گان در معرض نابودی قرار دارند.

شاه‌زمان میوندی رییس اداره ملی حفاظت محیط زیست،‌ روز چهارشنبه، یکم جوزا، در نشستی تحت نام «تنوع حیات، غذای ما و صحت ما» گفت که این اداره با تعیین ساحات محافظت شده و پارک ملی در تلاش است که زمینه را برای مصونیت تنوع حیات در کشور فراهم کنند.

رییس اداره ملی حفاظت محیط زیست یادآور شد که در نتیجه مطالعات که روی طبیعت افغانستان انجام شده است، زمینه خوبی برای زیستِ گونه‌‌های مختلف حیوانات و پرنده‌گان محسوب می‌شود. اما آقای میوندی افزود که در اثر افزایش نفوس، جنگ‌ها و شکار بی‌رویه شماری از حیوانات، نباتات، پرنده‌گان و خزنده‌گان در معرض نابودی قرار دارند. به گفته او: ‌«چهار هزار گیاه بومی کم‌یاب، بیش از ۵۰۰ نوع حیوانات پستان‌دار، ۱۱۲ نوع خزنده و هشت نوع جان‌داران ذوحیاتین [دو زیسته] وجود دارند که در اثر جنگ، افزایش جمعیت و شکار زیر تهدید نابودی قرار دارند.»

رییس اداره ملی حفاظت محیط زیست یادآور شد که در سال‌های اخیر نسل ببر و یوز پلنگ در اثر جنگ و شکار بی‌رویه از طبیعت منقرض شده است. با آن هم آقای میوندی علاوه کرد که اداره ملی حفاظت محیط زیست توانسته است که به همکاری نهادهای ذی‌ربط ۱۴۹ نوع حیوان را در لیست انوع قابل حفاظت قرار دهند تا از خطر نابودی نجات یابد.

شاه‌زمان میوندی از سویی هم افزود که اداره ملی حفاظت محیط زیست که این اداره با عضویت در کنوانسیون‌های بین‌المللی تنوع حیات و با امضای ده‌ها توافق‌نامه در تلاش است تا محیط زیست را اداره و مدیریت کند.

رییس اداره ملی محیط زیست افزود که این اداره با استفاده از مکانیزم‌‎های مالی محیط زیستی توانسته چندین پروژه محیط زیستی را تسهیل و تطبیق کند. او افزود: «اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست توانسته است که پروژه حفاظت از پلنگ برفی و پناه‌گاه آن در ولایت بدخشان، پروژه‌ی تهیه گزارش حیات وحش، پروژه‌ی سازگاری با تغییر اقلیم و مدیریت پایدار اکوسیستم‌ها و پروژه‌ی توسعه جنگل‌ها در کشور را تطبیق کنیم.»

در همین حال عزت‌الله صدیقی معین مسلکی اداره ملی حفاظت محیط زیست در این نشست مسأله انقراض شماری از حیوانات و پرنده‌گان را یک بحران دانست. او گفت که در کشور به دلیل تغیرات اقلیمی، جنگ، ‌انکشاف پروژه‌های عمرانی، افزایش جمعیت، شکار بی‌رویه و ناآگاهی مردم، پایداری تنوع حیات را به چالش کشیده است.

آقای صدیقی با بیان این که اداره ملی محیط زیست برای حفاظت از حیوانات در حال منقرض طرح‌های روی دست دارد افزود که این اداره با همکاری وزارت زراعت برای بار نخست پارک بند امیر و واخان را به عنوان پارک ملی و ساحات حفاظت شده اعلام کرده است.

معین مسلکی اداره ملی حفاظت محیط زیست هدف از پارک ملی ساختن این مناطق، را حفاظت از حیوانات و گیاهان کم‌یاب دانست. به گفته او: «یکی از اهداف اعلام کردن پارک ملی و ساحات حفاظت شده این است که از حیوانات، پرنده‌گان و نباتات نایاب در این پارک‌ها حفاظت می‌شوند تا از دست‌خورد انسان‌ها، و از فعالیت‌های صنعتی و شهرسازی مصون باشند.»

هم‌چنان عزت‌الله صدیقی، مناطق شرقی و غربی کشور را از مناطقی یاد کرد که حیوانات و پرنده‌گان نایاب کشور زیست دارند. به گفته او نورستان، کنر، خوست، هرات،‌ فراه و نیمروز از جمله‌ ولایت‌هایی‌اند که نظر به داشتن طبیعت بی‌نظیر، مانند دشت، کوه و جنگل، زمینه‌ی زیست حیوانات نایاب را دارند.

عزیزگل ثاقب رییس عمومی باغ وحش کابل نیز در این نشست از انقراض حیوانات و نباتات ابراز نگرانی کرد. آقای ثاقب تأکید کرد که اداره‌ی ملی محیط زیست برای جلوگیری از انقراض حیوانات باید برنامه‌ی آگاهی‌دهی عامه را روی دست بگیرد. آقای ثاقب از پلان انکشافی در باغ وحش کابل نیز خبر می‌دهد. به گفته او قرار است که ساحه این باغ گسترش یابد و گونه‌های حیوانی و پرنده‌گان در این باغ بیش‌تر شود.

باغ وحش کابل در سال گذشته یک میلیون بیننده داشته است

رییس عمومی باغ وحش کابل از افزایش بیننده‌گان باغ وحش کابل ابراز خرسندی کرد و گفت که در سال گذشته این باغ یک میلیون بازدیدکننده داشته است.

عزیزگل ثاقب در این نشست وضعیت باغ وحش کابل را با در نظر داشت معیارهای جهانی خوب توصیف کرد. آقای ثاقب افزود که باغ وحش کابل با داشتن ۶۰۰ گونه‌ی حیوانی مکانی خوب برای نگه‌داری این حیوانات است.

رییس عمومی باغ وحش کابل هم‌چنان گفت که از میان یک میلیون بیننده‌ی این باغ در سال گذشته، ۷۵ هزار تن‌شان کودکان کودکستان و شاگردان مکاتب بوده‌اند.

گزارش در معرض انقراض بودن بیش از پنج هزار حیوان و گیاه در حالی از سوی مسوولان اداره ملی حفاظت محیط زیست ارایه می‌شود که چندی پیش سازمان ملل با نشر گزارشی گفته بود که در حدود یک میلیون گونه گیاه و حیوان در سراسر جهان در معرض انقراض اند.