«موفق‌ترین رشته ورزشی افغانستان» اعاده‌ی حیثیت می‌کند

فدراسیون تکواندوی افغانستان می‌گوید که برای به دست آوردن موفقیت‌، به ‌ویژه کسب سهمیه المپیک توکیو، پس از این بازیکنان تیم ملی به شکل انتخابی در مسابقات بین‌المللی حضور می‌یابند.

نگاه نو_ بشیر تره‌کی، مربی تیم ملی تکواندوی کشور، روز شنبه، ۲۱ ثور می‌گویند که برای بالا بردن انگیزه‌ی بازیکنان و کسب موفقیت‌های بیش‌تر، روش انتخابی را جای‌گزین سبک انتصابی در تیم ملی کرده‌اند. به گفته‌ی وی، آنان در تلاش‌اند تا جایگاه از دست رفته‌ی تیم ملی تکواندو را دوباره به دست آورند.

آقای تره‌کی افزود: «در ترکیب تیم ملی جوانان و نوجوانان به خاطر مسابقات المپیک ۲۰۲۰، ما نمی‌توانیم که انتصاب داشته باشیم [بازیکنان را پیش از وقت انتخاب کنیم] چرا که تمام بازیکن‌ها جدید هستند. خوش‌بختانه، بر‌اساس معیاری که یک ورزشکار باید برای مسابقات المپیک داشته باشد، تفاوت این بازیکنان ده درصد است و ما نمی‌توانیم این‌قدر ریسک بزرگ را بالای خود بگیریم و خود انتصاب کنیم؛ فقط فضا را برای آنان باز گذاشتیم تا بازیکنان بر‌اساس نتیجه‌ی رقابت‌ها و تمرینات انتخاب شوند.»

به گفته‌ی آقای تره‌کی، از میان ۷۲ بازیکن در رده‌ی جوانان و نوجوانان و بر‌اساس رقابت، ۴ نفر در دو وزن ۵۸ و ۶۸ کیلو برای حضور در رقابت‌های کسب سهمیه مسابقات المپیک انتخاب می‌شوند. وی افزود: «این چهار ورزشکار زمانی که انتخاب شدند، پس از آن در همین اوزان مسابقات لیگ را در کابل راه‌اندازی می‌کنیم. هم‌چنان در این مسابقات بین‌المللی، برای کسب سهمیه المپیک، کمپ تمرینی و مسابقات تدارکاتی اشتراک می‌کنند. سپس، نتیجه تمرینات‌شان نشان‌دهنده‌ی آن خواهد بود که کدام دو نفر در مسابقات کسب سهمیه حضور یابند.»

پیش از این، بازیکنان تیم ملی تکواندوی کشور برای حضور در مسابقات بین‌المللی، به شکل انتصابی حضور می‌یافتند. با این وجود، مسوولان فدراسیون تکواندوی کشور تصریح می‌کنند که چهار مدال معتبر تکواندو، به ‌ویژه تنها مدال المپیک که توسط روح‌الله نیکپا کسب شد، توسط روش انتصابی به دست آمده است.

«بازیکنان نیازمند حمایت‌اند»

در همین حال، مربی تیم ملی تکواندوی کشور می‌گوید که فدراسیون تکواندو برای کسب افتخارات و بلند بردن انگیزه‌ی بازیکنان، به کمک‌های همه‌جانبه‌ی حکومت نیاز دارد.

به گفته‌ی آقای تره‌کی، امکانات در نظر گرفته شده برای فدراسیون تکواندو «ناچیز» است و «آن‌ها حتا به یک بوتل آب در حین تمرینات دسترسی ندارند.» وی علاوه کرد که به وسایل تخنیکی مدرن تکواندو در فدراسیون تکواندو نیاز است، اما بودجه‌ی آن توسط ریاست تربیت بدنی تأیید نمی‌شود.

وی هرچند دست‌آوردهای بازیکنان افغان در سایر رشته‌ها، به ‌ویژه کرکت را می‌ستاید، اما تصریح می‌کند که حکومت در بخش تقسیم بودجه برای رشته‌های ورزشی، «تبعیض» قایل شده است. به گفته‌ی وی، «معاش ورزشکار تیم ملی تکواندو هزار افغانی در ماه است» که حتا نیازهای اولیه ورزشکاران را رفع نمی‌تواند.

با این وجود، آقای تره‌کی تأیید کرد که برای افزایش انگیزه بازیکنان، روش‌های تازه‌‌ای را به کار خواهند گرفت. وی افزود: «پس از این هر وزنی که بازیکن آن بتواند در مسابقات بین‌المللی مدال بگیرد، برای مسابقات بعدی سهمیه ‌خود را گرفته است و در میان آن بازیکنان دیگر رقابت‌های انتخابی برگزار نمی‌کنیم که انگیزه‌ای برای بازیکنان باشد تا برای کسب مدال تلاش بیش‌تر کنند و سهمیه بیش‌تری در آینده داشته باشیم.»

قرار است رقابت‌های کسب سهمیه‌ی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در شهر وژوی چین برگزار شود که دو بازیکن در وزن‌های ۵۸ و ۶۸ کیلو به نماینده‌گی از افغانستان در آن حضور می‌یابند. مسابقات المپیک توکیو به تاریخ ۲۴ جولای آغاز می‌شود و تا ۹ اگست ادامه خواهد داشت. در این رویداد بیش‌تر از ۱۱ هزار نفر در ۳۳ رشته ورزشی از ۲۰۶ کشور جهان شرکت می‌کنند.

حکومت خواسته‌ها را نادیده می‌گیرد

با این وجود، مسوولان ریاست تربیت بدنی کشور مدعی‌اند که رشته تکواندو را در اولویت برنامه‌های‌شان قرار داده‌اند، اما به گفته‌ی آنان، «کم‌کاری‌» حکومت باعث حل نشدن معضل مالی بازیکنان تکواندو شده است.

عارف پیمان، سخنگوی ریاست تربیت بدنی، می‌گوید که در برنامه‌های ریاست تربیت بدنی برای فدراسیون تکواندو به دلیل «تطبیق برنامه‌ها و کسب نتایج» ارجحیت داده‌اند، اما به گفته‌ی وی، بودجه در نظر گرفته شده برای ریاست تربیت بدنی، پاسخگوی مشکلات فدراسیون‌ها نیست.

وی افزود: «همه‌ساله و در اوایل سال مالی زمانی که در مورد بودجه ادارات دولتی نشست صورت می‌گیرد، پلان بودجه‌‌ای به وزات مالیه تقدیم شده است و تقدیم می‌شود. متأسفانه به بودجه‌ای که ما پیشنهاد می‌کنیم، توجه نمی‌شود و بودجه گذشته به حال خود باقی می‌ماند.»

پیش از این، فدراسیون تکواندوی کشور بارها از کمبود بودجه و امکانات شکایت داشتند، اما این مشکل تاهنوز پابرجا مانده است. فدراسیون تکواندو در سال ۲۰۱۰ برای یک سال به حالت تعلیق درآمد و تأثیرات آن پس از المپیک ۲۰۱۲ هویدا گشت که با بروز آشفته‌گی در فدراسیون تکواندو، بازیکنان تیم ملی تکواندو از حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو باز ماندند.