موترهای سولری ساخت افغانستان که دود و صدا ندارد

یک شرکت در افغانستان موترهایی ساخته که با انرژی نور خورشید حرکت می کند و گفته می شود که دود و صدا ندارد. از این موترها در یک سال گذشته در ارگ ریاست جمهوری استفاده شده است. این موترها تا ۴۵۰ کیلوگرام وزن را حمل می کنند.

نگاه نو_ شرکت تولیدی موتر و بطری های “افغانستان پاور” کمپنی محمد امین نور، موترهای سولریی ساخته است که دود وصدا ندارند. مسئول کمپنی محمد امین نور گفته است که آنان موترهای مختلف النوع برقی و پترولی تولید می کنند که می تواند تا ۴۵۰ کیلوگرام بار را انتقال دهند.

 به گفته مسئولین این شرکت، پرزه جات مورد ضرورت این موترها از چین وارد می شود، اما دیزاین و ساخت بدنه آن در داخل افغانستان صورت می گیرد.

از این موترهای ریکشا مانند در یک سال گذشته در ارگ ریاست جمهوری استفاده شده است. رئیس جمهور غنی در بازدید از تولیدات موترها وبطری های افغان پاور کمپنی محمد امین نور که در قصر چهار چنار به نمایش گذاشته شده بود، وعده داد که موانع حقوقی فرا راه این کمپنی به زودی حل خواهد شد.

 ارگ ریاست جمهوری به نقل از رئیس جمهور غنی گفته است که دولت حامی انکشاف صنعت در هر نقطه افغانستان است و به هدف حمایت از تولیدات این کمپنی وسایر سرمایه گذاران و تولید کنندگان سهولت های لازم را برای آنان فراهم خواهد کرد.

رئیس عمومی اداره حمایوی وعملیاتی انکشاف ملی ریاست جمهوری نیز گفته است که در داخل ارگ، موترهای بیشتری را از این کمپنی به قیمت مناسب خریداری خواهند کرد.

بر اساس گفته شیرباز کمین زاده، رئیس اتاق صنایع و معادن افغانستان، در سراسر این کشور حدود ۱۴ فابریکه ساخت ریکشا وجود دارد. او می گوید که حالا از ریکشاها در کارخانه های بزرگ تولیدی و در داخل شهرها و روستاها استفاده می شود: «او افتخار می کند که یک ریکشا سولری به جای استفاده از دیزل ویا پطرول ساخته شده است.» به گفته رئیس اتاق صنایع و معادن افغانستان این شرکت ابراز آمادگی کرده که روزانه تا ده عراده ریکشا را بسازد. 

Produktion der ersten herstellten Solar Rikscha in Afghanistan
این عکس توسط ارگ ریاست جمهوری گرفته شده است

با آنکه ریکشاهای سولری از نظر قیمت گرانتر اند، اما در روزهای آفتابی مصرفی ندارند. کمین زاده می گوید که یک عراده ریکشای غیر سولری در افغانستان بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار افغانی، و یک ریکشای سولری بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار افغانی به فروش می رسد.

ساخت و استفاده از ریکشاها در افغانستان نه تنها زمینه کار واشتغال برای شماری از مردم را فراهم کرده است بلکه زمینه حمل و نقل انسانها و کالا را نیز ارزانتر و آسانتر ساخته است.

افغانستان با داشتن مناطق گرمسیر و بیابان های همواره آفتابی، قابلیت بالایی در تولید انرژی آفتابی برای رفع نیازمندی های داخلی خود دارد. استفاده از انرژی نور آفتاب نه تنها به صرفه است، بلکه در کاهش آلودگی هوا نیز تاثیر به سزایی دارد. 

مسئول شرکت محمد امین نور می گوید که در صورت حمایت دولت، میزان تولید افزایش می یابد و زمینه کار بیشتری فراهم خواهد شد.

رئیس جمهور از مسئولین شرکت نور خواست که در جریان پروسس  بطری های کهنه وسایر تولیدات حفاظت از محیط زیست را در نظر بگیرند.