مهاجرت برای کار قانونی می‌شود

نگاه نو_ مصور زادفر
وزارت امور مهاجران و عودت‌کننده‌گان می‌گوید که با کار یک کمیته‌ی مشترک این وزارت با وزارت کار و امور اجتماعی در آستانه‌ی عملی کردن طرح تازه‌ای برای قانونی ساختن «مهاجرت برای کار» اند.

محمدرضا باهر، معاون سخنگوی وزارت مهاجران و عودت‌کننده‌گان می‌گوید بر اساس این برنامه، شهروندان افغانستان می‌توانند به گونه‌ی قانونی، به کشورهای ایران، پاکستان، کویت و عربستان برای کار مهاجرت کنند. آقای باهر می‌افزاید که در نخستین اقدام عملی ساختن کار این کمیته، قرار است به زودی دو هزار افغان برای کار به کشور عربستان به صورت قانونی مهاجرت کنند.

معاون سخنگوی وزارت امور مهاجران و عودت‌کننده‌گان می‌گوید که این وزارت در تلاش آن است که موضوع مهاجرت برای کار را با ایران نیز نهایی کند. آقای باهر می‌افزاید پس از نهایی کردن این برنامه در ایران، برای افغان‌هایی که فعلاً نیز در آن کشور مصروف کار هستند، ویزای کار صادر خواهد شد.

به گفته‌ی باهر گفت‌وگوهای مقام‌های وزارت امور مهاجران و عودت‌کننده‌گان با کویت نیز ادامه دارد تا افغان‌ها بتوانند برای کار کردن در این کشور، ویزای کار به دست بیاورند.

این طرح وزارت مهاجران و عودت‌کننده‌گان، تنها برای افرادی است که بدون خانواده‌های‌شان برای کار به بیرون از کشور می‌روند. این وزارت می‌گوید در صورتی که شخصی برای کار به بیرون به یکی از کشورهای عربی مهاجرت کند، پس از دریافت اقامت کار می‌تواند مراحل جدیدی را طی کند و خانواده‌اش را نیز نزدش دعوت کند.

معاون سخنگوی وزارت امور مهاجران و عودت‌کننده‌گان می‌گوید که گفت‌وگوها با کشور جاپان نیز به خاطر فرستادن افغان‌ها برای کار در آن کشور، جریان دارد. آقای باهر اضافه می‌کند که این برنامه به خاطر جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی، آغاز شده است.

وزارت مهاجران و عودت کننده‌گان، دیروز سه‌شنبه، بیست‌وهفتم قوس، از هجده دسامبر، روز جهانی مهاجرت تجلیل کرد. سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران و عودت‌کننده‌گان، در این مراسم گفت که بیش از ۶.۵ میلیون افغان مهاجر، نزدیک به سه میلیون پناهنده و چهار میلیون مهاجر در بیرون کشور زنده‌گی می‌کنند.

افزون بر این، وزیر مهاجران و عودت‌کننده‌گان می‌گوید که در جریان سال جاری میلادی اعضای بیش از ۱۰۰ باند قاچاق انسان از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. آقای بلخی تأکید می‌کند هنگامی که افغانستان دست‌رسی به صلح پیدا کند، میزان مهاجرت افغان‌ها کم‌تر خواهد شد.

حکومت در بخش مهاجرت نباید کوتاهی کند

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دیروز در مراسم تجلیل از روز مهاجرت گفت که حکومت نباید در موضوع مهاجرت، در مواردی که مربوطش می‌شود، کوتاهی کند. آقای عبدالله هم‌چنان افزود که دولت، در وقتش خواست‌های خودش را مبنی بر مهاجرت مردم افغانستان، به کشورهای جهان مطرح خواهد کرد.

رییس اجرایی دیروز گفت که حکومت با کشورهای دخیل در مهاجرت مردم افغانستان، به تفاهم و راه‌های خوب در برخورد به مسایل مهاجرت و پناهنده‌گی پرداخته است. آقای عبدالله می‌گوید از این‌که افغانستان طی سال‌های گذشته، بیش‌ترین مهاجر و پناهنده را داشته، متأثر است. رییس اجرایی تصریح کرد: «حکومت تعهد استوار به رسیده‌گی به پدیده‌ی مهاجرت و تبدیل آن به یک فرصت، دارد.»

بر بنیاد آمارهای وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان، شش میلیون افغان در کشورهای ایران و پاکستان مهاجر اند. وزیر وزارت امور مهاجران و عودت‌کننده‌گان می‌گوید که ۸۰۰ هزار افغان، در ایران برای دریافت پاسپورت نام‌نویسی کرده‌اند، در پاکستان نیز تاکنون ۳۵۰ هزار پاسپورت توزیع شده است. در همین حال، رییس اجرایی حکومت، در نشست دیروز این رقم را بزرگ و تکان‌دهنده عنوان کرد.

فرصت‌های قانونی مهاجرت، با میزان تمایل به خارج از کشور تناسب ندارد

از سویی هم، جواد سلطانی، جامعه‌شناس می‌گوید که میزان کسانی که علاقه‌مند به رفتن و کار در خارج از کشور هستند، بلندتر از میزان اقتضای کشورها برای نیروی کار است.

با این حال، آقای سلطانی اعزام شهروندان افغانستان را برای کار به‌گونه‌ی قانونی، به خاطر جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی مفید می‌داند. او هم‌چنان می‌افزاید از آن‌جا یک بخش زیاد درآمد کار در مهاجرت به کشور بر می‌گردد، این کار هم‌چنان می‌تواند یک‌سری کمک‌های اقتصادی به کشور نیز کند.

در همین حال، عزیز رفیعی، رییس مجتمع جامعه‌ی مدنی می‌گوید تا زمانی که تعصب و استبداد پایان نیابد، مهاجرت‌های افغان‌ها هم‌چنان ادامه خواهد داشت. آقای رفیعی هم‌چنان می‌افزاید که در افغانستان اعتمادی که بتواند، مردم را به سوی آینده امیدوار بسازد، وجود ندارد و این باعث کم‌نشدن مهاجرت‌ها خواهد شد