منابع: آجندای مذاکرات به شش بخش تقسیم شده‌است

منابعی از هیئت‌های دو طرف می‌پذیرند که هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان از روز شنبه بدینسو، سه بار نشست برگذار و آجندای مذاکرات را به شش بخش تقسیم کرده‌اند.

منابع آگاه از مذاکرات می‌گویند که توحید آجندای مذاکرات از این‌رو زمان گیر شده‌است که طالبان می‌خواهند در نخست روی نظام بحث شود و آتش‌بس در آخر توافق شود، اما هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌خواهد که در نخست روی آتش‌بس توافق شود.

شریفه زرمتی وردک، عضو هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در این باره می‌گوید: “خواست مردم افغانستان تأمین یک صلح‌پایدار و آتش‌بس همیشگی است و از همین‌رو ما در آجندا نیز دربارۀ آتش‌بس کار می‌کنیم.”

رییس‌جمهور غنی نیز یک بار دیگر از طالبان می‌خواهد که در گام نخست به آتش‌بس تن بدهند.

او که امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ جدی/دی) در مراسم گشایش سه پروژه میان افغانستان و ترکمنستان سخن می‌زد، می‌گوید: “جنگ و خون‌ریزی را متوقف سازید و آتش‌بس را بپذیرید.”

روند مذاکرات در حالی در دوحه به سردی به پیش می‌رود که اینجا در افغانستان در روزهای پسین طرح‌های حکومت موقت میان سیاست گران کشور مطرح است.

محمد اسماعیل، رهبر پیشین جهادی، می‌گوید: “بیشتر نظریات سیاسیون در مجموع این است که حکومت موقت بیاید و پس از توافق روی حکومت موقت آتش‌بس هم به میان میاید.”

منابع نزدیک به طالبان می‌پذیرند که این گروه در انتظار تصمیم حکومت جوبایدن دربارۀ چه‌گونه‌گی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است و پس از روشن شدن این تصمیم واشنگتن، روند مذاکرات با سرعت بیشتر به پیش برده خواهد شد.

از سوی دیگر، فورین پالیسی گزارش می‌دهد که در اوایل ماه گذشته میلادی پایگاۀ نیروهای سی‌آی‌ای چپمن در ولایت خوست آماج یک حمله طالبان قرار گرفته‌است و از این رویداد، هیچ یک از طرف‌ها گزارشی ارایه نکردند و این رویداد به‌گونۀ پنهان نگهداشته شده بود.

این حمله بر خلاف توافق میان امریکا و طالبان انجام شده‌است و در آن چهار همکار افغان نیروهای سی‌آی‌ای، سه سرباز نیروهای دولتی و شش غیر نظامی جان باخته‌اند.