ملازهی: پمپئو می‌خواهد عبدالله، غنی و طالبان را در دولت موقت کنار هم قرار دهد

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: اگر عبدالله و غنی به تفاهم نرسند شاهد شروع جنگ داخلی در افغانستان خواهیم بود.

نگاه نو_ پیرمحمد ملازهی با اشاره به بیانیه هشدارآمیز ایران درباره تحولات سیاسی افغانستان پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و اختلافات میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی گفت: متاسفانه بن بست جدی در افغانستان در پی اعلام پیروزی در انتخابات از سوی عبدالله عبدالله و اشرف غنی به وجود آمده است. هر کدام از این دو، دولت جداگانه تشکیل داده‌اند و از طرفی طالبان بعد از توافق با آمریکا نیز در این رابطه مدعی شراکت در قدرت است.

وی ادامه داد: در دوره قبل جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا دخالت کرد و با فرمول تشکیل دولت “وحدت ملی” اختلاف به وجود آمده را حل کرد، در حالی که تشکیل دو دولت قانونی نیست اما با فشار آمریکا این اتفاق افتاد. الان اما شرایط پیچیده‌تر از گذشته است و پیاده کردن همان فرمول سخت.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به سفر غیرمنتظره وزیر خارجه آمریکا به افغانستان تصریح کرد: پمپئو و خلیل‌زاد دنبال آن هستند تا عبدالله و غنی را قانع کنند با هم کنار بیایند چون ادامه این وضعیت ممکن است به جنگ داخلی بینجامد؛ امری که تهران هم نسبت به آن هشدار داد. به نظر مایک پمپئو دنبال آن است که سه جریان عبدالله، غنی و طالبان را در یک جریان و در قالب دولت موقت چیزی شبیه به همان دولت وحدت ملی بگنجاند. البته این مساله امر ساده‌ای به هیچ وجه نیست اما غیر از این هم راهی وجود ندارد.

ملازهی گفت: در این چارچوب باید فردی را بیابند که بی طرف باشد تا دولت تشکیل شود و قانون اساسی را اصلاح کنند و ساختار قدرت تغییر کند به شکلی که طالبان هم در آن بگنجد؛ در این فاصله که احتمالا حدود ۱۸ ماه به طول می‌انجامد تغییرات شکل گرفته و کشور آماده برگزاری انتخاباتی سراسری می شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی افغان‌ها قادر به حل مساله در درون خود نیستند و نمی توانند به تفاهم برسند.

این کارشناس مسائل افغانستان اظهار کرد: بعید است طالبان با فرمولی که در بالا گفته شد یعنی قرار گرفتن کنار عبدالله و غنی کنار بیاید اما غیر از این هم همه راه‌ها به جنگ داخلی سوق پیدا می کند.