مقام ارشد طالبان: اجازه حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را نخواهیم داد

رییس دفتر سیاسی «طالبان» در قطر گفت: طالبان در آینده اجازه حضور گروه‌ها و سازمان‌های تندرو و تروریستی در افغانستان را نخواهد داد. 

«ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی «طالبان» در قطر گفت: امنیت کارشناسان ازبک در افغانستان را تامین و از ایجاد خطر برای ازبکستان جلوگیری کند.

وی گفت: ازبکستان در بازسازی افغانستان به طور فعال شرکت دارد. طرح‌های بزرگی مانند ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور»، انتقال خط برق «سرخان- پل خمری» آغاز شده از سوی ازبکستان قابل احترام است.

ملا عبدالغنی برادر ادامه داد: این اقدامات خوب برای افغانستان بسیار حائز اهمیت است و ما اطمینان داریم در توسعه اقتصاد افغانستان جهش تازه‌ای خواهد بود. امروز برای اجرای این طرح‌ها در افغانستان کارشناسان ازبکستان فعالیت می‌کنند؛ تامین امنیت آنها یک مساله مهم است. ما این مورد را از نظر دور نمی‌کنیم و به آن توجه خاص داریم.

به گفته وی، چند ماه پیش در «دوحه» بین گروه «طالبان» و آمریکا یک قرارداد صلح آمیز امضا شده است.

وی اظهار داشت: این گام از این گواهی می‌دهد که گروه «طالبان» طرفدار صلح است. ما البته شرط قرارداد را اجرا می‌کنیم. از این لحاظ می‌توان گفت که در آینده از بروز تهدیدات، خطرات از طرف افغانستان به ازبکستان و یا دیگر کشورهای آسیای مرکزی جلوگیری خواهیم کرد. اطمینان دارم که روابط دوستانه با ازبکستان بیش از پیش توسعه یابد. روابط گرم و صمیمانه به ثبات هر دو کشور کمک خواهد کرد.

ملا عبدالغنی برادر تاکید کرد طالبان در آینده اجازه حضور گروه و سازمان‌های تندرو و گروه‌های تروریستی در افغانستان را نخواهد داد.

وی یادآوری کرد: در این قرارداد صلح، نه تنها طالبان بلکه طرف آمریکایی نیز تعهدات دارد. واشنگتن  باید نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. وقتی نظامیان از کشور خارج شدند ما افغانستان  را به یک قلمرو ایمن و مرفه تبدیل می‌کنیم و در این کشور ثبات برقرار می‌کنیم.

رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت: پنهان نیست که طی سال‌های اخیر در پی اقدامات نظامی در افغانستان ویرانگری مشاهده شده و زندگی مردم افغانستان به طور شدید تغییراتی ایجاد کرده است. ما برای کمک‌های کشورهای همسایه از جمله ازبکستان ارزش قائلیم.

وی همچنین افزود: طالبان تلاش‌های دائم «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان را ارزشمند می‌داند.

ملا عبدالغنی برادر در پایان تاکید کرد: پیشنهادات رئیس جمهور ازبکستان برای صلح برای ما حائز اهمیت است. ما به خوبی می‌دانیم که این ابتکارات نه تنها برای مردم افغانستان یا ازبکستان بلکه برای تمام مردم آسیای مرکزی منجر به زندگی صلح‌آمیز و توام با رفاه خواهد شد.