مشاور امنیتی ملی: سفر خلیل‌زاد به کابل ربطی به صلح نداشت

حمدالله محب مشاور امنیت ملی می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در سفر اخیرش به کابل «حرف خاص درباره صلح نداشت».

نگاه نو_ مشاور امنیت ملی روز سه‌شنبه، هفتم عقرب در یک نشست خبری گفت که سفر خلیل‌زاد به کابل برای صلح نبود و او در این سفرش یک برنامه خاص داشت که آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی در کابل بود که تحت شکنجه شبکه‌ی حقانی قرار دارد.

گروه طالبان سه سال پیش در هفتم ماه آگست میلادی تیموتی ویکس و کیون کینگ، دو استاد دانشگاه امریکایی- افغانستان را از نزدیکی این دانشگاه در ساحه دارالامان شهر کابل ربود.

حمدالله محب در این نشست خبری تأکید کرد که درباره صلح در سفر تازه خلیل‌زاد هیچ نوع گفت‌وگو نشده است. به گفته او، خلیل‌زاد در این سفر در مورد رهایی دو استاد ربوده شده دانشگاه امریکایی گفت‌وگو کرده و خواهان همکاری دولت افغانستان در رهایی آنان شده است.

مشاور امنیت ملی هم‌چنان گفت که حکومت افغانستان خواهان رهایی استادان ربوده شده دانشگاه امریکایی است و آن‌ها برای آموزش جوانان افغانستان آمده و دولت افغانستان با آن‌ها هم‌دردی دارد. به گفته حمدالله محب، حکومت افغانستان آماده همکاری است اما روی جزئیات آن بحث می‌کند و گزارش‌های امنیتی و استخباراتی را در این مورد بررسی می‌کند.

مشاور امنیت ملی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او پرسید آیا موضوع تبادله انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی در بدل دو استاد دانشگاه امریکایی در گفت‌وگو با زلمی خلیل‌زاد مطرح شده است، گفت که تاکنون در این مورد بحث نشده است اما همه خواست شبکه‌ی حقانی را می‌داند.

طبق گفته‌های مشاور امنیت ملی، این موضوع نیاز به بحث‌های گسترده دارد و مسأله داخلی افغانستان است.

حمدالله محب گفت که بحث در این سطح روی در میان گذاری معلومات دولت افغانستان در مورد وضعیت استادان ربوده شده دانشگاه امریکایی بوده است.

ریاست عمومی امنیت ملی در ۲۴ میزان سال ۱۳۹۳ اعلام کرد که انس حقانی را بازداشت کرده است. از انس حقانی به عنوان عضو ارشد شبکه حقانی نام برده می‌شود. او فرزند جلال‌الدین حقانی مؤسس شبکه حقانی و برادر سراج‌الدین حقانی رهبر کنونی این شبکه است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان روز شنبه، چهارم عقرب به کابل آمد. او در این سفر با رهبران حکومت و برخی از سیاست‌گران در کابل دیدارهای جداگانه داشت. ارگ ریاست جمهوری پیش از این جزییات دیدار رییس جمهور غنی با خلیل‌زاد معلومات نداده بود.

اما ریاست اجرایی گفته بود که سفر خلیل‌زاد مرتبط به صلح بوده و در آن تمام‌ تلاش‌های نزدیک به یک سال نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان جمع‌بندی شده است. خلیلزاد در حال حاضر به پاکستان سفر کرده است.