مسلمیار در دیدار با لاریجانی: امنیت افغانستان برای ایران اهمیت دارد

مسلمیار در سفرش به تهران با علی لاریجانی رییس مجلس ایران دیدار کرده و دربارۀ صلح، مسایل منطقه‌ای و منازعۀ آب بحث کرده است.

نگاه نو_ رییس مجلس ایران بر محوریت دولت افغانستان در مذاکرات صلح تأکید کرده و گفته است که امروز سیاست راهبردی ایران نیز بر این است که هرگونه تحرکی در زمینه ایجاد صلح در افغانستان باید با محوریت دولت افغانستان و حکومت افغانستان انجام شود.

علی لاریجانی بیان کرد: افغانستان کشور دوست، همسایه و برادر ما است و در سال‌های گذشته که سال‌های سختی برای دولت و ملت افغانستان بود، همواره ملت و دولت ایران در کنار افغانستان بوده و تلاش ایران همواره بر این بوده که یکپارچگی و امنیت در افغانستان حفظ شود.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران نیز بر این است که هرگونه تحرکی در زمینه ایجاد صلح در افغانستان باید با محوریت دولت افغانستان و حکومت افغانستان انجام شود. ما در این نشست بحث‌های خوبی با یکدیگر داشتیم. در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و گسترش این همکاری که از گذشته بوده و ادامه دارد، بحث‌های خوبی انجام شد و قرار شد تا ترتیبات جدیدی برای تسهیل روابط بین تجار دو کشور اتخاذ شود.

رئیس مجلس ایران گفت: در زمینه امنیت، تجارت و مسئله آب با یکدیگر گفت‌وگو هایی داشتیم‌. در ادامه نیز رایزنی‌هایی در خصوص مسائل منطقه‌ای انجام گرفت. امروز که بحث صلح در افغانستان مطرح است ما در کنار ملت و دولت افغانستان هستیم اما از این‌که برخی از کشورها به‌خصوص آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که بدون حضور دولت افغانستان با برخی گروه‌ها در افغانستان زمینه صلح فراهم کنند، درست نیست. باید هرگونه مذاکره صلح با حضور دولت افغانستان انجام شود.

وی افزود: در این نشست رایزنی‌های سیاسی برای اعتدال و توسعه افغانستان انجام شد. امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری نیز در افغانستان برگزار شده و شاهد استقرار سیاسی و امنیتی در این کشور باشیم.

فصل هادی مسلم‌یار رئیس مجلس کشورمان نیز پس از پایان این نشست اظهار کرد: از رئیس مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم که ما را دعوت کرد و ما اکنون در جمع شما در پارلمان جمهوری اسلامی ایران حاضر هستیم. ما بحث‌های خوبی با یکدیگر داشتیم. جمهوری اسلامی همواره در این سال‌ها که ملت افغانستان با مشکلاتی مواجه بود، در کنار دولت و مردم افغانستان بوده که ما از این بابت تشکر می‌کنیم.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی همواره در همه مسائل در کنار ما بوده است و امروز نیز که بحث صلح در افغانستان مطرح است از جمهوری اسلامی تشکر می‌کنیم که از هرگونه صلح با محوریت دولت و حکومت افغانستان حمایت می‌کند.

وی در پایان گفت: ایران همواره با اخلاص در کنار مردم و دولت افغانستان بوده و دوست و برادر افغانستان است.

این درحالی است که پیش از این گزارش‌هایی از سفر هیأت سیاسی طالبان به تهران منتشر شده بود.

پیشتر جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در دهلی جدید، از تقسیم قدرت با طالبان حمایت کرد و گفت که کشورش طرف دار سپردن رهبری سیاسی به طالبان نیست.